dabiri H, zare L. The effect of benefiting from restoration knowledge in collective spaces with a historical context in order to promote the sense of identity among citizens (A Case Study: Tehran Market). mmi 2021; 11 (25) : 6
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-795-fa.html
دبیری هدیه، زارع لیلا. تأثیر بهرهمندی از دانش مرمت در فضاهای جمعی با بافت تاریخی به منظور ارتقای حس هویتمندی میان شهروندان (مورد پژوهشی: بازار تهران). نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1400; 11 (25) :85-101
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-795-fa.html
1- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
2- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، zaree.leliaa@gmail.com
چکیده: (2806 مشاهده)
چکیده
فضاهای تاریخی شهری به لحاظ ایجاد و احراز هویت، تجلی فرهنگ، باورها و رفتارها و مناسبات اجتماعی، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. امروزه با گسترش سریع شهرنشینی، فضاهای قدیمی که استخوانبندی اولیه شهر محسوب میشوند، به بافتهای آسیبپذیر اجتماعی تبدیل شدهاند. فضاهای جمعی، محل تعاملات اجتماعی در جوامع هستند و نقش مهمی را در شکلدهی هویت شهرها ایفا میکنند. بازار نیز بهعنوان یکی از فضاهای جمعی علاوه بر تأثیر بر شرایط اقتصادی، در ایجاد تعاملات رودررو و همچنین حس تعلق خاطر در شهروندان به محیط زندگی خویش، نقش مؤثری دارد. بازار تهران، یکی از قدیمیترین مؤلفههای هویتی شهر تهران محسوب میشود که در چند دهه اخیر به لحاظ کیفی، برخی از ویژگیهای اولیه خود نظیر حس آرامش و امنیت را از دست داده است؛ حال سؤال اصلی این پژوهش چنین است که آیا میتوان با بهرهمندی از دانش مرمت در یک فضای تاریخی، بر میزان حس تعلق خاطر کاربران افزود؟ در راستای پاسخ به این مسئله، هدف آن است تا به بررسی اهمیت مرمت در بازار تهران از نگاه کسبه بهعنوان یک فضای جمعی تاریخی و تأثیر آن بر روی کاربران و همچنین، به مقایسه تأثیر بهرهمندی از الگوهای مرمتی در فضاهای بازار به لحاظ تأثیرگذاری بر روی حس هویتمندی در میان کاربران پرداخته شود. روش تحقیق، پیمایشی- تحلیلی است که برای جمعآوری اطلاعات، از مطالعات میدانی، پرسشنامه و نرمافزار استفاده شده است. در بخش میدانی، منطقه مورد پژوهش به سه قسمت به لحاظ کیفیت فضایی تقسیم شده است و 100 پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت در هر یک از این سه فضا پخش شد و در بخش تحلیلی، به تجزیه دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در قالب جداول مکتوب پرداخته شد. نتایج گویای آن است که در بازار تهران کاربران فضا نسبت به محیط خود احساس وابستگی داشتند که این میزان در بخشهای مرمتشده، 50 %، در حال مرمت، 30 % و مرمتنشده، 20 % است. این امر نشانگر آن است که میزان تعلق خاطر در فضاهای مرمتشده به نسبت سایر فضاها بیشتر بوده است.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مرمت