شماره هاي اتي                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
2- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، zaree.leliaa@gmail.com
چکیده:   (29 مشاهده)
فضاهای تاریخی شهری به لحاظ ایجاد و احراز هویت، تجلی فرهنگ، باورها و رفتارها و مناسبات اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردارند. امروزه با گسترش سریع شهرنشینی فضاهای قدیمی که استخوان­ بندی اولیه شهر محسوب می­ شوند به بافت­ های آسیب‌پذیر اجتماعی تبدیل‌شده‌اند. فضاهای جمعی، محل تعاملات اجتماعی در جوامع می­باشند و نقش مهمی را در شکل­ دهی هویت شهرها ایفاء می­ کنند. بازار نیز به‌عنوان یکی از فضاهای­ جمعی علاوه بر­تأثیر بر شرایط اقتصادی، در ایجاد تعاملات رودررو و همچنین حس تعلق‌خاطر در شهروندان به محیط­ زندگی خویش نقش مؤثری ایفاء­ می­ کند. بازار­تهران یکی از قدیمی ­ترین مؤلفه‌های هویتی شهر تهران محسوب می­ شود که­ در چند دهه­ ی اخیر به لحاظ کیفی برخی از ویژگی­ های اولیه خود نظیر حس ­آرامش و امنیت را ازدست‌داده است، حال سؤال اصلی این پژوهش چنین­ است که آیا می­توان با بهره مندی از دانش مرمت در یک فضای تاریخی بر میزان حس تعلق­­ خاطر کاربران افزود؟­­ در راستای پاسخ به این مسئله هدف بر­آن است تا به بررسی اهمیت مرمت در بازار ­تهران از نگاه کسبه به‌عنوان یک فضای جمعی تاریخی و تأثیر آن بر روی کاربران و همچنین به مقایسه تأثیر بهره­مندی از الگوهای­ مرمتی در فضاهای بازار به لحاظ تأثیرگذاری بر روی حس هویتمندی در میان کاربران پرداخته­شود. روش­ تحقیق پیمایشی- تحلیلی است که برای جمع‌آوری اطلاعات از مطالعات میدانی، پرسش­نامه و نرم‌افزار استفاده‌شده­است. در بخش میدانی، منطقه مورد پژوهش به سه قسمت به لحاظ کیفیت فضایی تقسیم‌شده است و ­100­ پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت در هریک از این سه فضا پخش­گردید و در بخش تحلیلی برای تجزیه داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار ­SPSS در قالب جداول مکتوب پرداخته­­­شد. نتایج گویای آن­ است که در بازار تهران کاربران فضا نسبت به محیط خود احساس وابستگی داشتند که این میزان در بخش­ های مرمت‌شده(50%)، در حال مرمت(30%) و مرمت نشده(20%) است. این امر نشانگر آن است که میزان تعلق‌خاطر در فضاهای مرمت‌شده به نسبت سایر فضاها بیشتر بوده است.
واژه‌های کلیدی: مرمت، فضای جمعی، هویت، بازار تهران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مرمت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Maremat & Me'mari-e Iran

Designed & Developed by : Yektaweb