razavizadeh E A, kianersi M. Micro-components of Experimental-aesthetic Quality in Commercial Spaces Aiming to Improve Social Interactions. mmi 2020; 10 (22) :49-70
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-750-fa.html
رضوی زاده الهام السادات، کیانارثی منصوره. ریزمؤلفههای کیفیت تجربی- زیباییشناختی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1399; 10 (22) :49-70
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-750-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد
2- دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد ، mansourehkianersi@gmail.com
چکیده: (2235 مشاهده)
کیفیت محیطی و جنبههای متفاوت معماری داخلی مراکز خرید بهعنوان عامل اثرگذار بر رفتار خرید مشتریان، اهمیت قابلتوجهی در برقراری تعاملات اجتماعی دارند. در این پژوهش، با توجه به جامعیت مدل مکان پایدار در ارائه کیفیتهای محیطی (عملکردی، تجربی- زیباییشناختی و زیستمحیطی) و در نظر داشتن موضوع پژوهش، به بررسی کیفیت تجربی- زیباییشناختی در مراکز تجاری پرداخته میشود. امروزه با ورود تجدد و تحولات عظیم نظام زندگی مردم، در مراکز تجاری ایران بر خلاف بازارهای گذشته، بهکارگیری عناصر بصری و زیباشناختی برای دریافتهای احساسی و ادراکی از محیط، مورد بیتوجهی واقع شده است. الگوبرداری از مفاهیم اصیل بازارهای سنتی در شناخت و درک محیط و استفاده از شیوههای نوین طراحی داخلی مراکز تجاری موفق در زمان حال در نقاط مختلف دنیا، از دغدغههای اصلی پژوهش برای برقراری تعاملات اجتماعی است. سؤال اصلی پژوهش این است که راهکارهای طراحی داخلی فضاهای تجاری با توجه به کیفیت تجربی- زیباییشناختی در بازارهای سنتی و مراکز تجاری موفق، جهت برقراری روابط اجتماعی سازنده، کدام هستند؟ هدف پژوهش، معرفی معیارها و ریزمؤلفههای کیفیت تجربی- زیباییشناختی (فرم و کالبد، ادراک ذهنی، کیفیت بصری مکان، عرصه همگانی، کیفیتهای احساسبرانگیز و چیدمان فضایی) در جهت افزایش تعاملات اجتماعی و نیز تبیین راهکارهای طراحی داخلی در مجتمعهای تجاری است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی- تحلیلی است که با تحلیل محتوایی و کدگذاری دادههای گردآوریشده توسط نرمافزارMAXQDA12 ، مفاهیم استخراج شدند. سپس از بین راهکارهای طراحیشده بر اساس ریزمؤلفههای کیفیت تجربی- زیباییشناختی، نظرسنجی از خبرگان طراحی در قالب پرسشنامه طراحیشده انجام شد و نتایج با نرمافزار تحلیل آماری SPSS مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت از میان راهکارهای طراحی ارزیابیشده، جذابیت بصری از طریق رنگ و انعکاس نور مربوط به کیفیت بصری مکان و همچنین طراحی فضا بهنحوی که برای کلیه افراد قابل استفاده باشد مربوط به کیفیت عرصه همگانی که بیشترین اولویت را در نظرسنجی داشته است، استخراج شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي