دانشگاه هنر ، a.sheikhi@art.ac.ir
چکیده: (2728 مشاهده)
مرقد منور امام هشتم (ع)، محل ارادت خیل بسیاری از هنرمندان؛ از جمله نجاران و نقاران بوده است. آثار چوبی پنجره، دَر، منبر و بخشی از ضریح در این مکان، از دوره ایلخانی تا معاصر محفوظ هستند. هنوز بر گذرگاهها، تعدادی از دَرها نصب بوده و تعدادی دیگر، در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری میشوند. هدف مقاله، بررسی تطبیقی مضمون و ساختار بصری آثار چوبی کتیبهدار مجموعه، بهویژه مضمون و محتوای آثار است. بنابراین، سؤالی که مطرح شده این است که محتوای کتیبههای چوبی چگونه دستهبندی میشود و ویژگیهای بصری آثار چوبی کتیبهدار حرم چه هستند؟ نوع تحقیق، بنیادی بوده و روش آن، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی است. اطلاعات، بر مبنای دادههای کتابخانهای و بهویژه مطالعات میدانی استوار هستند و جامعه آماری بهدلیل محدود بودن آثار، تمامشماری شده است. یافتهها نشان داده در مجموع، سی و چهار اثر کتیبهدار چوبی موجود هستند. کتیبهها، بر بخشهای مختلف آثار به خطوط رقاع، ثلث جلی و خفی، کوفی بنایی و نستعلیق، کتابت شدهاند. محتوای کتیبهها در هفت قالب؛ کتیبههای تاریخی، واقفان و سازندگان، قرآنی، مدح و نعت، اسمای متبرکه الهی و نامهای امامان، شهادتین و روایات، مورد تحلیل قرار گرفته است. غنای هنری و محتوایی این آثار، سیر تکوین قابلی از هنر منبت و معرق را در تاریخ هنرهای سنتی ایرانی اسلامی عیان ساخته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي