Alaghmand S, Mozaffar F, Hosseini S B, Sedghpour B S. Designing Components of University's Communal Spaces in Order to Response to Self-Actualization Need. mmi 2019; 9 (20) :41-58
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-643-fa.html
علاقمند سپیده، مظفر فرهنگ، حسینی سید باقر، صالح صدق پور بهرام. مؤلفههای طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1398; 9 (20) :41-58
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-643-fa.html
1- آزاد تهران شمال ، sepideh.alaghmand@gmail.com
2- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی
چکیده: (3059 مشاهده)
خودشکوفایی، مرتبه عالی نیاز انسانی و یک نیاز موجود است که تمایل به رشد و تحقق تواناییهای بالقوه و استعدادهای فرد دارد. با ایجاد فضایی مناسب در دانشگاهها، میتوان به اغنای این نیاز کمک کرد. در حال حاضر، یکی از مسائل دانشگاهها این است که فضاهای جمعی دانشگاهها بیشتر برای رفع نیازهای فیزیکی و احتیاجات بنیادین اولیه دانشجویان بهکار گرفته شده؛ بهعبارتیدیگر، فضاهای جمعی دانشگاه، با توجه به خودشکوفایی و اغنای آن طراحی و ساخته نشدهاند. هدف از این تحقیق، ارائه مؤلفههای طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی (حصول به خودشکوفایی دانشجویان) است. روش تحقیق در این پژوهش، ترکیبی از روش کمی و کیفی شامل؛ روش اسنادی، روش تحلیل محتوای کیفی، روش زمینهیابی یا پیمایشی از نوع دلفی و علی- مقایسهای بوده که در چهار مرحله به انجام رسیده است. در مرحله اول به روش اسنادی، ادبیات موضوع مورد بررسی و عوامل مؤثر بر خودشکوفایی، شناسایی شدند. در مرحله دوم به روش دلفی و در سه گام اجرا و لیست اولیه، صفات فضایی بههمراه دستهبندی مربوطه استخراج شدند. در مرحله سوم به روش علی-مقایسهای، بر اساس یافتههای مرحله دوم، پرسشنامه بسته تنظیم و میان جامعه آماری توزیع شد. دادهها، از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مانوا مورد تحلیل قرار گرفته و مهمترین صفات فضایی مؤثر بر اغنای خودشکوفایی دانشجویان بهدست آمدند. در مرحله چهارم، لیستی از مؤلفههای طراحی که صفات فضایی جهت شکلگیری در فضا میطلبند، از منابع و نظرسنجی از متخصصین استخراج شده و سپس، پرسشنامهای جهت بررسی تأثیر مؤلفههای طراحی بر شکلگیری صفات فضایی، تنظیم و میان متخصصین توزیع شد. نتیجه این مرحله، استخراج مؤلفههای طراحی فضاهای جمعی دانشگاه است. نتایج پژوهش نشان دادند مهمترین صفاتی که در فضاهای جمعی دانشگاه باید وجود داشته باشد تا منجر به خودشکوفایی دانشجویان شود، صفات فضایی حریم شخصی و خلوت، حضورپذیری، سادگی در سازماندهی محیطی و اجتماعپذیری هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي