“A Comparative Exploration of the Phenomenological Conception of Creative Imagination and Its Role in the Digital and Non-Digital Architectural Design Processes”. mmi 2019; 9 (20) :1-20
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-614-fa.html
مقدم نجوا، خیرالهی مهران. بازشناسی و مقایسه مفهوم پدیدارشناسانه تخیل خلاقانه و نقش آن در طراحی معماری غیردیجیتال و طراحی معماری دیجیتال. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1398; 9 (20) :1-20
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-614-fa.html
1- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد ، najva512000@yahoo.com
2- دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد
چکیده: (2923 مشاهده)
تخیل و ارتباط آن با خلاقیت، از مهمترین مباحث مرتبط با مقوله طراحی معماری بوده که جایگاه و نقش آن در دهههای اخیر بهسبب حضور گسترده رایانهها در فرآیند طراحی معماری و ارتقای نقش آنها بهعنوان همکار طراح و پیشنهاددهنده طرح، دچار تغییراتی شده است. با توجه به تمامی تغییر و تحولات ایجادشده در معنا و مفهوم معماری، بهواسطه تعامل طراحان و معماران با رایانهها، اکنون این سؤال مطرح است که نقش و کارکرد تخیل خلاقانه در فرآیندهای طراحی معماری دیجیتال نسبت به نقش آن در فرآیندهای طراحی غیردیجیتال به چه صورت تغییر کرده است؟ از اینرو، هدف این تحقیق علاوه بر بازشناسی مفهوم پدیدارشناسانه تخیل و تخیل خلاقانه از نگاه فیلسوفان پدیدارشناس، خصوصاً ژان پل سارتر، مقایسه و بررسی تفاوتهای نقش تخیل خلاقانه در فرآیندهای طراحی معماری غیردیجیتال با نقش آن در فرآیندهای طراحی معماری دیجیتال است. این پژوهش در مرحله نخست، به بازشناسی مفهوم تخیل از منظر پدیدارشناسی سارتر پرداخته، گوناگونیهای انواع تخیل خلاقانه مرتبط با طراحی و نقش و کارکرد آن در فرآیند طراحی را بررسی کرده است و پس از معرفی وجوه تأثیرگذار طراحی معماری دیجیتال بر روند آفرینش معمارانه، به تحلیل نقش تخیل خلاقانه در فرآیند طراحی معماری دیجیتال میپردازد. در آخرین بخش مقاله و در مقام جمعبندی، نگارندگان با مقایسه تخیل خلاقانه در فرآیند طراحی معماری غیردیجیتال و طراحی معماری دیجیتال، به ارائه نموداری از مقایسه نقش تخیل خلاقانه در هر دو فرآیند میپردازند که نشان میدهد بهواسطه حضور رایانهها در طراحی معماری، بهعنوان همکار معمار، در مقایسه با فرآیندهای طراحی که بدون حضور رایانهها صورت میگیرد، نهتنها نقش تخیل خلاقانه طراح تضعیف نمیشود، بلکه رایانهها میتوانند با پوشش ضعفها و محدودیتهای ذهن انسان، مرزهای تخیلورزی او را در قلمروی فراتر از محسوسات تجربهشده او گسترش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي