رشد شتابان شهرنشینی در نیم قرن معاصر ایران موجب گسترش فزاینده محدودۀ شهرها و توسعه ساختوساز در آنها شده است. ازجمله مسائل و چالشهای مهمی که در شهرهای ایران و بخصوص در کلانشهرها مطرح است؛ عدم توفیق طرحهای توسعه شهری در کنترل تراکم و ارتفاع شهر است. رویدادی که در کلانشهر اصفهان باعث گسترش صددرصدی محدوده شهر با تراکم جمعیتی حدود یکصد نفر در هکتار، خارج از برنامه و طرحهای توسعه شهری مصوب در اراضی پیرامونی و عمدتاً کشاورزی شده است؛ همچنین با وجود حدود 2500 هکتار بافت فرسوده مصوب و به همین میزان بافت فرسوده غیر مصوب، در قیاس با محدوده حدود 21000 هکتاری شهر[1]، نوسازی و توسعه بافتهای درونی نیز، ناکام بوده است.
در باب ارزیابی میزان تحققپذیری این طرحها، کتب و پژوهشهای متعددی به رشته تحریر درآمده که عمدتاً به تأثیرپذیری این طرحها از عوامل بیرونی همچون شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارزیابی میزان تحققپذیری آنها تحت تأثیر آنها پرداخته است. آنچه در این پژوهش که با روش تحلیلی_توصیفی و در مقیاس یکی از مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان انجام گرفت، بررسی تأثیر دو عامل کالبدی بافت مسکونی یعنی الگوی قطعهبندی و الگوی شبکه معابر بر نظام ارتفاعات مصوب محدوده منطقه 4 و با هدف ارزیابی میزان تحققپذیری ارتفاع و تراکم پیشبینیشده در آخرین طرح توسعه شهری آن منطقه یعنی طرح بازنگری طرح تفصیلی ابلاغی سال 1393 بود. طبق آمار و نقشه ارتفاعات حاصله از این پژوهش، نظام ارتفاعات تحققپذیر در منطقه 4 با نظام ارتفاعات مصوب آن دارای مغایرت اساسی بوده و همچنین 24 درصد تراکم پیشبینیشده در افق طرح، محقق نخواهد شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |