خوشنویسی همواره به دلیل کتابت کلام خدا نزد جامعۀ مسلمانان شایستۀ احترام بوده است. از این رو بهراحتی میتوان تأثیر خوشنویسی را در سایر جنبههای هنری جهان اسلام، مانند تزئینات معماری مشاهده کرد. بیشک یکی از مهمترین ویژگیهای کتیبهها، انتقال و القای مضامین به کالبد ابنیه بوده است. مطالعۀ مضامین بهکاررفته در این آثار نشان از تنوع چشمگیر خوشنویسی - با توجه به تفکیک قلمهای آن - دارد.
هدف اصلی این پژوهش بررسی مضامین کتیبههای چوبی نستعلیق است که در تزئینات معماری آثار صفویه از آنها بهره گرفتهاند. جامعۀ آماری پژوهش حاضر مجموعۀ بناهایی است که در جغرافیای امروز ایران قرار دارد و دارای تزئیناتی چوبی با قلم نستعلیق است. از آنجا که قلم نستعلیق در کتیبهنگاری دورۀ صفوی به جایگاه نسبتاً ثابتی دست یافت و در راستای مطالعۀ این نکته که آیا بهکارگیری و رواج این قلم بهمنظور بیان مضامین خاص بوده یا خیر؛ بازۀ زمانی این پژوهش، دورۀ صفوی (906-1135 ه.ق.) انتخابشده است. پس از انجام مطالعات مقدماتی کتابخانهای و میدانی، به دلیل محدود بودن نمونه ها، تمام شماری صورت گرفته است.
پرسشهای اصلی این پژوهش عبارتند از: استفادهکردن از قلم نستعلیق در تزیینات چوبی وابسته به معماری ایران از چه دورهای آغاز شده و در عصر صفوی، کتیبههای چوبی نستعلیق برای انتقال چه مضامینی بیشتر استفاده میشدهاند؟
نتایج بهدست آمده نشان میدهد که مضامین کلی بهکاررفته در 17 کتیبه -که بیشتر بر روی درهای ورودی بناها قرارگرفتهاند- اطلاعات تاریخی ارزشمندی است که باعث شده این کتیبهها در زمرۀ اسناد معتبر و دست اول قرار بگیرند. مضامین نوشتهشده در این کتیبهها، آیات قرآنی و ادعیۀ اسلامی نیستند و غالباً اشعار مناسبتیای هستند که دارای مضامینی چون: مادهتاریخ، توصیف بنا یا اثر، اسامی افراد مختلف (پادشاه، بانی، خوشنویس، سازنده و شاعر) و مدیحهسرایی و نعت اشخاص است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |