شماره هاي اتي                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه معماری ، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران ، f.karvan@iauh.ac.ir
چکیده:   (1150 مشاهده)
از اهداف مهم آموزش در معماری، افزایش قدرت تفکر طراح و ذهنیت او است؛ لذا شناسایی عوامل مرتبط با روند طراحی و بخصوص تفکر در طراحی ضروری به نظر می رسد. جهت ارتقاء کیفیت آموزش، براساس پژوهش­های شناختی، باید به بررسی سازه­های شناختی در آموزش پرداخت. بر این مبنا شناخت­گرایی علاقه­مند به بررسی فرایندهای شناختی و چگونگی پردازش آن­ها است. ازجمله متغیرهای شناختی مرتبط با ذهنیت تفکر طراحی، خلاقیت، انعطاف­پذیری، مهارت و توانایی شناختی است. هدف این پژوهش، پیش­بینی ذهنیت تفکر طراحی بر­اساس خلاقیت، توانایی و انعطاف­پذیری شناختی دانشجو بود. لذا سئوال اصلی این بود که آیا می­توان ذهنیت تفکر طراحی را بر­اساس خلاقیت، توانایی‌های شناختی و انعطاف­پذیری شناختی پیش­بینی کرد؟ روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. در پژوهش حاضر جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانشجویان معماری دانشگاه فنی و حرفه­ای دختران همدان درسال تحصیلی1400-1399 است. روش نمونهگیری، به شیوه در دسترس به تعداد 278 نفر انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه­ی خلاقیت عابدی(1372)، پرسشنامه­ی انعطاف­پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه­ی مهارت­ها و توانایی­های شناختی نجاتی(1392) بود.  با استفاده از روش همبستگی روابط بین متغیرها بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که، متغیرهای پژوهش مهارت و توانایی شناختی، خلاقیت و انعطاف­پذیری شناختی توان پیش­بینی با 41 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی تفکر طراحی را دارند. به­عبارتی با ضریب رگرسیونی استاندارد شده مهارت و توانایی شناختی اجتماعی (16/0)، توانایی شناختی غیر­اجتماعی(26/0)، انعطاف­پذیری شناختی(32/0) و خلاقیت(43/0) می­توان گفت که پیش­بینی­کننده­­های خوبی برای تفکرطراحی هستند. از آنجایی که متغیرهای خلاقیت، توانایی و انعطاف­پذیری شناختی با ذهنیت تفکر طراحی ارتباط دارد؛ لذا پیشنهاد می­شود، در برنامه­ریزی آموزشی درسی با هدف توسعه حرفه­ای و تربیت طراحان ماهر به پرورش و تربیت مهارت­ها و توانایی­های شناختی فراگیر در قالب دوره­های آموزشی توجه شود.

 
شماره‌ی مقاله: 134
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb