1- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، p.hashempour@tabriziau.ac.ir
3- دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده: (593 مشاهده)
معماری دوره اسلامی به واسطه مفاهیم حاکم بر آن، زمینهای از تجربیات انسان ساخت محسوب میگردد که با قوای ادراک در اندیشه افراد نقش خود را ایفا میکند. همچنین شناخت و ادراک معماری، ریشه در حواس ظاهری و باطنی داشته که سطوح مختلفی از مفاهیم را در اندیشه افراد شکل میدهد. از این رو بررسی سطوح ادراکی و شناخت مفاهیم به کاررفته در تزئینات، دلیلی برای شکل گیری الگوهای مورد نظر در تزئینات آجری شهر دزفول با پیشینه تاریخی ارزشمندی است که به عنوان ضرورت تحقیق محسوب میشود. همچنین هدف پژوهش بررسی معنا و مفهوم پذیری الگوهای تزئینی بر ذهن است که به صورت ترکیبی از روش کمی- کیفی و با بررسی نمونهها، تبیین میگردد. همچنین نمونههای مورد مطالعه شامل الگوهای تزئینی خانههای قاجار دزفول است و جنبههای مختلف مفهومی در تزئینات آجری آن از دید متخصصین مورد مطالعه قرار میگیرد. بر این اساس نتایج نشان دهنده رابطهای میان ادراک انسان و الگوهای آجری بوده که به واسطه معنا، قابل بررسی هستند. همچنین ادراک تزئینات خوون چینی متاثر از قوای ذهنی معمار دوره اسلامی و اندیشههای حاکم بر جامعه شکل گرفته و تجلیگر اندیشهها است. به طوری که با تطبیق در الگوهای به کاررفته در هر یک از تزئینات، سطوح ظاهری و باطنی آن مشخص میگردد. از این رو تحلیلهای کمی و کیفی نشان میدهند که گروههای تزئینی در دسته اعتقادی و مذهبی، ترکیبی و گیاهی دارای بیشترین تاثیر بر مفاهیم و ازسویی دیگر دستههای هندسی و تکنیکی نیز دارای تاثیر کمتری هستند
شمارهی مقاله: 122
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي