سال 13، شماره 34 - ( تابستان 1402 )                   جلد 13 شماره 34 صفحات 22-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinyzadeh S, Mirjany H, Nadimi H. The Explanation of effectiveness of student's lived experience in the architectural training process. mmi 2023; 13 (34) : 1
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1383-fa.html
حسینی زاده سعیده، میرجانی حمید، ندیمی حمید. تبیین جایگاه اثربخشی تجربه زیسته دانشجو در فرایند آموزش از طریق مصادیق معماری. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1402; 13 (34) :1-22

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1383-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، archisad@pnu.ac.ir
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1976 مشاهده)
تجربه‌ مصادیق معماری یکی از راهبردهای آموزش جهت کسب دانش معماری محسوب می‌شود. در برخی از رویکردهای آموزشی تجربه مشاهده صرف تلقی شده، در حالی که بر اساس رویکرد شناخت تن‌یافته تجربه هر محیط فیزیکی چیزی فراتر از مشاهده‌ی صرف است. مطابق این رویکرد عمیق‌ترین سطح تجربه محیط همان تجربه زیسته است که فرد محیط را با تمام وجود و در طول حیات روزمره خود تجربه و زیست می‌کند. با اتکاء به این رویکرد تجربه زیسته افراد تأثیر عمیقی بر شناخت محیط و نیز کسب دانشِ حاصل از این شناخت می‌گذارد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی چگونگی تأثیر این تجربه بر فرایند آموزش به‌خصوص کسب دانش معماری توسط دانشجو است. بدین منظور با رجوع به مبانی شناخت تن‌یافته چارچوب نظری تدوین گردید تا در پرتو آن به پرسش‌های پژوهش پاسخ گفته شود: چگونه تجربه زیسته از مصادیق معماری شکل می‌گیرد؟ و تجربه زیسته دانشجو در فرایند آموزش معماری از طریق مصادیق چه جایگاه اثربخشی دارد؟ ابتدا بر اساس این چارچوب نظری، تعریف روشنی از تجربه‌ی زیسته و کارکرد آموزشی آن در حوزه‌ی معماری ارائه و مسیر تحقق آن شناسایی گردید. گردآوری اطلاعات این بخش از طریق مطالعه منابع مکتوب در حوزه‌ی شناخت تن‌یافته انجام شد. روش این پژوهش استدلال منطقی است و نوشتار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی تنظیم شده است. برای استدلال مقدماتی از چیدمان منطقی آراء و نظریات حوزه‌ی شناخت تن‌یافته در چارچوب نظری فوق فراهم گردید تا بر اساس آن مجهولات (مثل پرسش‌های پژوهش) به معلوم (مثل پاسخ) تبدیل گردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد تجربه به معنای مشاهده صرف مصادیق معماری که در اغلب دانشکده‌های معماری به‌عنوان راهبرد آموزشی کاربرد دارد به تنهایی نمی‌تواند به تجربه عمیق زیسته تبدیل شود. لازم است علاوه‌بر تغییر کیفیت تجربه به دیگر مؤلفه‌های اثرگذار نیز توجه شود تا بتوان تجربه مصادیق در حیات آکادمیک دانشجو را به تجربه زیسته او نزدیک و تجربه مصادیق را به یک راهبرد مؤثرتر در آموزش معماری تبدیل نمود. در صورت تحقق این امر مهم‌ترین جایگاه اثربخشی آن تسهیل فهم دانش معماری و کمک به ایجاد درک و فهم مشترک استاد و دانشجو نسبت به دانش معماری است. 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 837 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb