Karamati S, Azimi M. Investigating the components of student satisfaction with the public spaces on campus: A case study of the Art University of Isfahan’s Faculty of Architecture and Urban Planning. mmi 2022; 12 (32) : 2
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1285-fa.html
کرامتی صدف، عظیمی مریم. تبیین مؤلفههای رضایتمندی دانشجویان از فضاهای عمومی دانشگاه (نمونه مورد مطالعه: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان). نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1401; 12 (32) :19-34
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1285-fa.html
1- دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان ، s.karamati@aui.ac.ir
2- استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده: (1543 مشاهده)
در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات در شیوههای یادگیری و پیشرفت فنآوری، نقش فضاهای عمومی در دانشگاهها اهمیت بیشتری یافته است. لذا تفکر دوباره درباره معماری این فضاها با مطالعه نیازها و تجربیات دانشجویان، ضروری به نظر میرسد. با چنین برداشتی، مقاله حاضر، با هدف افزایش رضایتمندی دانشجویان، ترجیحات و نیازهای دانشجویان در استفاده از فضاهای عمومی دانشگاه را مورد مطالعه قرار داد. با استفاده از یک مطالعه میدانی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، دادهها از طریق یک نظرسنجی کیفی و با استفاده از نصب پوستر در چهار فضای عمومی دانشکده جمعآوری شدند. این شیوه به دانشجویان امکان داد تا نظرات، ترجیحات و ایدههای خود را مطرح کنند. پوسترها به مدت 6 روز در موقعیتهای تعیینشده قرار گرفتند و در نهایت 248 نظر در مورد فضاها جمعآوری شد. تحلیل دادهها به شیوه کیفی و با کدگذاری به روش تحلیل مقایسهای مداوم انجام شد. نتایج بهدستآمده نشان دادند که مؤلفههای رضایتمندی دانشجویان از فضاهای عمومی دانشکده بر مبنای دو ویژگی اصلی مکان قابل بررسی هستند؛ کالبد و فعالیت. علاوه بر این، یک جنبه کارکردی در کتابخانه مورد تأکید است که اشاره به ساعات دسترسی دانشجویان به کتابخانه دارد. بر مبنای نتایج حاصل از کدگذاری دیدگاههای دانشجویان، جنبه کالبدی فضا نشاندهنده نیاز آنها به طراحی مناسب منظر و مبلمان، آسایش محیطی و فضاهای پشتیبان در فضاهای عمومی دانشگاه است. نتایج بررسی جنبه فعالیتی فضا نیز نشان دادند که دانشجویان قابلیت محیط برای انجام طیفی از فعالیتهای فردی و جمعی را ارزشمند میدانند. این فعالیتها شامل؛ خلوت، تعامل، درگیری تحصیلی، تفریح و ترمیم و مطالعه فردی و گروهی در فضاهای عمومی دانشگاه هستند. تجزیه و تحلیلها همچنین نشان از آن دارند که اهمیت این فعالیتها در چهار مکان مورد بررسی برای دانشجویان متفاوت است.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي