سال 12، شماره 32 - ( زمستان 1401 )                   جلد 12 شماره 32 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yazdany M, Rezvani A, vafamehr M, khademzade M H. Presenting A Conceptual Model Of Curriculum Objectives From The Perspective Of Pragmatic Education In The Undergraduate Course In Architecture Based On The Model Of Klein And Akker. mmi 2022; 12 (32)
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1277-fa.html
یزدانی مجید، رضوانی علیرضا، وفامهر محسن، خادم زاده محمد حسن. ارائه مدل مفهومی اهداف برنامه درسی از منظر آموزش عملگرا در دوره کارشناسی معماری بر مبنای الگوی کلایِن و آکِر. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1401; 12 (32)

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1277-fa.html


1- دانشجوی دکترای گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2- استادیار گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران ، rezvani0112@mshdiau.ac.ir
3- استاد گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران و استاد گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
4- استادیار مدعو گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران و استادیار گروه معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (603 مشاهده)
چکیده
برنامه‎های درسی در دوره کارشناسی معماری در کشور ما بدلیل عدم توجه کافی به حوزه فعالیت‌های عملی و مغفول ماندن تربیت حرفه‌ای مورد انتقاد قرارگرفته‌اند. برنامۀ درسی را ستون مرکزی فرآیند آموزش و وسیله‌ای برای تحقُّق اهداف آموزش عالی دانسته‌اند. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر ارتقای برنامه درسی بر مبنای آموزش مبتنی بر عمل به‌عنوان رویکردی نوین و پیوند میان آموزش معماری با مقتضیات جامعه و دنیای کار است. این پژوهش درپی پاسخگویی به دو پرسش‌ است: 1-الگوی برنامه درسی در دوره کارشناسی معماری بر مبنای الگوی کلایِن و آکِر چگونه است؟ و 2-مدل مفهومی اهداف برنامه درسی از منظر آموزش عملگرا منطبق بر الگوی پیشنهادی چگونه است؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از روش‌های فراترکیب و تحلیل محتوا بصورت متوالی استفاده شده است. تحلیل و کدگذاری‌ داده‌ها با استفاده از نرم افزار Nvivo انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از روش اسنادی و مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شده است. ابتدا با روش فراترکیب، 18 الگوی برنامه درسی بررسی و  بر مبنای الگوی کلایِن و آکِر، ویژگی‌های الگوی پیشنهادی بیان شد؛ این الگو شامل نه عنصر با مرکزیت اهداف برنامه درسی است بطوریکه سایرعناصر همانند تار عنکبوت به یکدیگر وابسته‌اند. سپس با تحلیل محتوای اسناد منتخب و فرم‌های مصاحبه، کدگذاری داده‌ها انجام شد. پس از تحلیل داده‌های کیفی، 2437 ارجاع حاصل گردید و از تلخیص و طبقه‌بندی داده‌ها در نهایت 83 کد باز، 23 کد محوری (19 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی) و 5 کد گزینشی ارائه گردید. پس از کشف روابط علی- معلولی مدل مفهومی اسپیرال مشتمل بر4 هدف، ۵  بُعد و 19 شاخصه آموزش عملگرا ارائه گردید که در این مدل بُعد مشـاهده به‌عنوان هسته مرکزی و به ترتیب 4 بُعدِ تجربــه عینی، آزمایــشگری، کارآموزی و سودمندی در سطوحی بالاتر، ابعاد آموزش عملگرا را تشکیل می‌دهند؛ بطوریکه سودمندی به‌عنوان بُعد همه شمول در بالاترین سطحِ ابعاد آموزش عملگرا در بازنگری برنامه درسی و ارتقای آموزش معماری در راستای تربیت حرفه‌ای ایفای نقش می‌کند.
شماره‌ی مقاله: 6
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb