سال 12، شماره 32 - ( زمستان 1401 )                   جلد 12 شماره 32 صفحات 90-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mayahi M, MIRRIAHI S, Mazhari M E, Mehralizadeh Y. Influential Factors Affecting the Arbitration of the Final Designs by Students majoring in Architecture. mmi 2022; 12 (32) : 5
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1184-fa.html
میاحی مائده، میرریاحی سعید، مظهری محمدابراهیم، مهرعلی زاده یداله. عوامل مؤثر بر داوری طرح نهایی دانشجویان معماری در دانشگاه‌های ایران. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1401; 12 (32) :71-90

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1184-fa.html


1- گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
2- دانشیار مدعو، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز/ دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، saiid.mirriahi@gmail.com
3- استادیار مدعو، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز / استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
4- استاد مدعو، گروه علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز/ استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1105 مشاهده)
ارزیابی طرح‌های معماری، به قضاوت درباره طرح می‌پردازد؛ به این صورت که میزان معیارهای متغیر در طراحی را از جنبه مورد نظر اندازه‌گیری کرده و سپس آن را قضاوت می‌کند. با توجه به نقش مهم داوری در دروس طرح‌های معماری، درصورتی‌که نوع داوری مشخص نباشد، فضای مناسب بر داوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث ورود مطالبات بی‌ارتباط با اهداف آموزشی می‌شود و زمینه‌ رشـد و استعدادهای دانشجویان را از بین خواهد برد. هدف پژوهش حاضر، دست‌یابی به معیارها و شاخص‌های داوری واقع‌بینان در زمینه دانش و توان تخصصی دانشجویان معماری در ایران است. پرسش‌های اصلی پژوهش این است که معیارهای ارزش‌یابی و داوری پروژه‌های معماری در دانشگاه‌های مطرح رشته معماری در ایران چه هستند؟ دیدگاه اساتید در این راستا چیست؟ روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) و هدف، کاربردی است. جامعه‌ آماری، 17 نفر از اعضای هیئت‌ علمی مشهور گروه معماری در دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، علم و صنعت و شهید چمران اهواز هستند. نمونه‌گیری به ‌صورت سامان‌مند و غیرتصادفی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده از طریق پرسش‌نامه از نوع لیکرت است ‌و یک سؤال به‌ صورت گزینشی تدوین شد. دو سؤال به ‌صورت پرسش‌نامه باز مصاحبه شد. برای دست‌یابی به نتایج دقیق‌تر، نظرات اساتید جوان در زمینه‌ داوری طرح‌های معماری گرفته شدند. بر این اساس، 25 نفر از اساتید جوان که در حال گذراندن مقطع دکتری خود در دانشگاه‌های مطرح معماری بوده و سابقه تدریس در کارگاه طراحی معماری در دانشگاه‌ را داشتند، به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نتایج و اطلاعات با نرم‌افزار SPSS و با به‌کارگیری روش‌های آماری تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند معیارهای نهایی مربوط به ارزیابی فرآیند طراحی به دو زیرشاخه مطالعات و طراحی تقسیم می‌شوند. مطالعات به دو زیرگروه دانش اولیه و توجه به مطالعات فنی تقسیم شده و طراحی به دو زیرگروه مهارت طراحی و پیشبرد روند طراحی دسته‌بندی ‌می‌شود؛ به‌غیر از دانش اولیه، سایر عوامل بر محصول نهایی اثرگذار هستند. از دید خبرگان، مطالعات و دانش فنی بیشترین اثرگذاری بر محصول نهایی را دارند. از نگاه اساتید جوان، پیشبرد روند طراحی بیشترین تأثیر را بر نمره‌دهی اساتید دارد و بعد از آن مهارت طراحی، مطالعات و دانش فنی قرار دارد. در نهایت، پیشنهادها و راهکارهایی برای هیئت‌ داوری، آموزش‌دهندگان معماری و متخصصان ​ارائه شدند تا منجر به ارتقای کیفیت سطح داوری اساتید شود.
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 1032 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb