سال 12، شماره 30 - ( تابستان 1401 )                   جلد 12 شماره 30 صفحات 84-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi S, Pourjafar M R, ranjbar E. Measuring the design characteristics of cultural axes; From the perspective of creative tourism aimed at recreating culture-based in the historical context of Isfahan. mmi 2022; 12 (30) : 5
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1092-fa.html
صادقی شیما، پورجعفر محمدرضا، رنجبر احسان. سنجش شاخص‌های طراحی محورهای فرهنگی؛ از منظر گردشگری خلاق با هدف بازآفرینی فرهنگ- مبنا در بافت تاریخی اصفهان. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1401; 12 (30) :73-84

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1092-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس ، shimasadeghi1372@gmail.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2231 مشاهده)
فرسودگی تدریجی بافت­های تاریخی ایران مجریان، طراحان و مردم را ملزم به استفاده از رویکردهای احیاء و بازآفرینی کرده است. ترکیب بازآفرینی با گردشگری خلاق و فرهنگ درآمد تضمین شده­ایی در طولانی مدت برای احیاء به ارمغان می­آورد. شناخت پارادیم­ها و اصول مشترک بین دو رویکرد با تاکید داشتن بر زمینه­ی فرهنگی در فضاهای شهری مانند محورهای فرهنگی حائز اهمیت است. 
هدف پژوهش سنجش اثرشاخص­های مشترک دو رویکرد در خیابان­ها و محورهای فرهنگی موجود در بافت­های تاریخی اصفهان است. به همین منظور دو سوال اساسی مطرح می­شود؛ شاخص­های موثر از منظر رویکرد گردشگری خلاق در جهت بازآفرینی بافت تاریخی شهر اصفهان از طریق محورهای شهری کدام است؟ و دیگر آن­که چه شاخص­هایی بیشترین و کم­ترین وزن را در محورهای فرهنگی- گردشگری اجرا شده­ به خود اختصاص داده­­اند؟
غایت تحقیق کاربردی است. داده­های پژوهش حاصل از مطالعات اکتشافی و کتابخانه­ایی است. توصیف داده­ها از طریق مطالعات کیفی است و تحلیل آن بر اساس روش­های کیفی است. نوع پژوهش کیفی است و شامل روش­هایی مانند مصاحبه و تحلیل کیفی اسناد است و نتیجه به صورت کیفی ارائه گشته است. دستاورد­های پژوش نشان می­دهد که هم­افزایی گردشگری خلاق در اشکال سخت افزار خلاق، نرم افزار خلاق، سازمان­های خلاق با استراتژی­های بازآفرینی فرهنگ- مبنا مانند گردشگری، رویداد مداری، برند سازی می­تواند متضمن احیای بافت تاریخی در طولانی مدت شود. پدیدار شدن اثر هم افزائی این دو رویکرد در فضای­های شهری را می­توان در خیابان­ها و محور­های فرهنگی جست­وجو کرد و فرهنگ نیز  به عنوان موتور محرکه­­ی توسعه در فضاهای شهری عمل می­کند. چهل شاخص برای سنجش کیفیت محورهای فرهنگی در چهار بعد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی استخراج شده است. بر اساس یافته­ها، سنجش اثر هر شاخص به صورت کیفی با تاکید بر فرهنگ نشان داد که بعد اجتماعی و اقتصادی از ضعف­های آشکار­تری نسبت به دو بعد کالبدی و زیست محیطی برخوردار است.
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 653 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb