پیام خود را بنویسید
دوره 2، شماره 21 - ( بهار 1399 )                   جلد 2 شماره 21 صفحات 63-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi P, Vatandoust R. Investigating the Supplementary Restorations in Persepolis Stone Reliefs based on Achaemenids Worldview: A Comparative Study. mmi. 2020; 2 (21) :63-76
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-698-fa.html
عبدالهی پریسا، وطن دوست رسول، سامانیان کوروس. بررسی مرمت‌های تکمیلی در نقش‌برجسته‌های سنگی محوطه ‌تاریخی تخت‌ جمشید از منظر جهان‌بینی دوران هخامنشی: مطالعه‌ای تطبیقی. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1399; 2 (21) :63-76

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-698-fa.html


1- دانشگاه هنر تهران ، parisabdolahi@yahoo.com
2- استاد مدعو دانشگاه هنر تهران
3- دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (287 مشاهده)
مرمت تکمیلی به‌عنوان اقدامی مداخله‌ای که با هدف جبران بخش کمبود در آثار هنری و تاریخی انجام می‌شود، مانند هر اقدام حفاظتی دیگری، نیازمند شناخت و درک اثر است. بخش مهمی از شناخت از طریق آگاهی نسبت به دیدگاه و اندیشه‌ جامعه‌ مالک اثر نسبت به مقوله‌ هنر، به‌عنوان ابزاری برای بیان خود صورت می‌پذیرد؛ موضوعی که جهان‌بینی خوانده می‌شود. در اروپا و بعضی مناطق دیگر، مطالعات زیادی در رابطه با فلسفه و جهان‌بینی غالب در دوره‌های مختلف از جمله؛ یونان و رُم باستان، قرون وسطی، رنسانس و ... صورت گرفته‌اند. حاصل این مطالعات، ارائه‌ نظریات، مبانی و کنوانسیون‌های متعدد در حوزه‌ حفاظت و مرمت آثار است. در ایران اما به‌جز پژوهش‌هایی که بیشتر در مورد هنر و فلسفه‌ اسلامی انجام شده، کمتر به موضوع جهان‌بینی ایرانیان دوران باستان به‌ویژه دوره‌ هخامنشی پرداخته شده است. حال آنکه مرمت آثار این محوطه نیز از همان شیوه‌ها و مبانی مورد توافق بر پایه‌ جهان‌بینی غربی پیروی می‌کند. این مقاله با تمرکز بر موضوع مرمت‌های تکمیلی بخش‌های کمبود در نقش‌برجسته‌های تخت‌ جمشید از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای، تلاش می‌کند تا جهان‌بینی ایرانیان باستان دوره‌ هخامنشی و ارتباط آن با هنر و در نهایت، با مرمت میراث برجای مانده را تحلیل کند. در همین راستا، جهان‌بینی یونان باستان بررسی شده و دو فرهنگ غالب دنیای باستان؛ یعنی فرهنگ یونانی که نشأت‌گرفته از اسطورگان یونانی بوده و فرهنگ ایرانی که سرچشمه آن، اصول اخلاقی توحیدی است، مقایسه می‌شوند. با توجه به وجود تفاوت‌های بنیادین میان جهان‌بینی و در نتیجه تاریخ هنر ایرانیان دوره‌ هخامنشی با همتایان اروپایی آنها؛ به‌ویژه یونانیان – به‌عنوان فرهنگ مولد تاریخ هنر اروپایی و در نتیجه فلسفه‌ حفاظت و مرمت- به نظر می‌رسد داشتن رویکردهای یکسان نسبت به موضوعات حفاظت/ مرمت، به‌ویژه مداخلات حفاظتی، تنها بر اساس رویکردهای فلسفی و تاریخ هنر دنیای غربی قابل‌قبول نباشد و بنابراین، شاید نیاز به بازبینی اصول حفاظت/ مرمت در خصوص شیوه‌های مرمت تکمیلی در نقش‌برجسته‌های تخت جمشید باشد. 
متن کامل [PDF 710 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مرمت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Maremat & Me'mari-e Iran

Designed & Developed by : Yektaweb