Radahmadi M, Mozaffar F. The Place-Name as an Intangible Place of Memory (A Holistic Approach in Reading the Place-Names through a Comparative-Analytical Study on the Character of Name and Place). mmi 2019; 8 (16) :109-124
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-666-fa.html
راداحمدی مینا، مظفر فرهنگ. جاینام: مکان ناملموس خاطره (تبیین رویکردی کلنگر به خوانش نام آثار معماری تاریخی در حفاظت معماری نظر به مقایسۀ تحلیلی کاراکتر نام و مکان). نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1397; 8 (16) :109-124
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-666-fa.html
1- دانشگاه هنر اصفهان ، radahmadi@gmail.com
2- دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (3785 مشاهده)
شناخت میراث معماری و جنبههای گوناگون آن، همواره مورد تأکید نهادهای بینالمللی مرمت بوده است. در دهههای اخیر، بهرغم تلقی جاینامها بهمثابۀ بخشی از تاریخ زنده و میراث فرهنگی، این نامها همچنان در معرض تغییرات شتابزده بودهاند. در منابع و مطالعات حفاظت معماری نیز بررسی سیر تحول نام آثار، رویکرد توصیفی تاریخی-جغرافیایی داشته و با غفلت از کاراکتر جاینام، عمدتاً بدون رویکردی حفاظتی-مرمتی یا بدون توجه به پویایی و اهمیت فرهنگی آنها صورت گرفته است. از آنجا که تغییر و تحول نام هر اثر معماری میتواند حاکی از تغییری در کلیت آن اثر تلقی شود، این تحقیق در نظر دارد ضرورت توجه به نام آثار معماری از این بعد را روشن سازد و رویکردی نظری به جاینامها در نسبت با ارزشهای یک مکان تاریخی تبیین کند. بهمنظور دستیابی به این هدف، این پرسش مطرح میشود که کاراکتر نام چه مشابهتی با کاراکتر مکان دارد و این دو چه نسبتی با خاطره، یعنی زمینۀ مشترک همۀ موضوعات تاریخی دارند؟
در این راستا، علاوه بر بهرهگیری از منابع کتابخانهای حفاظتی، توپونیمی و پدیدارشناختی مکان، در تحلیل استنتاجی مصادیق عینی برای یافتن زمینۀ مشترک، بررسی کاراکتر و نسبت نام و مکان، ضروری مینماید. در نهایت، نتایج این تحقیق شامل زمینههای تعامل و تقابل صورت و معنای نام از منظر رویکرد توصیفی-تاریخی کنونی با رویکرد کلنگر پیشنهادی است که طی چند محور کلیدی در قالبی تطبیقی ارائه میشود و میتوان آن را نگرشی نو به جاینامها برای بازشناسی نام مکانهای تاریخی در نظر گرفت. در این پارادایم، جاینامها بهمثابۀ صور ناملموسِ «مکانهای دارای اهمیت فرهنگی» و نه صرفاً وجهی تاریخی-زبانشناختی برای نامیدن آثار درک میشود و علاوه بر دلالت بر ارزشهای فرهنگی که در نسبت با اثر و شرایط دیگر از آنها برخوردار شده، خود مکان (ناملموس) خاطرۀ مکان است. در ارتباط با مواجهه با موضوع تغییر جاینامها نیز، توجه به جایگاه جاینام در کلیت اثر و پویایی نسبت آن با مکان، مورد تأکید قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مرمت