دوره 1، شماره 15 - ( 3-1397 )                   جلد 1 شماره 15 صفحات 10-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karahmadi M, Kiani Hashemi M, Ghasemi Sichani M. Comparative study of the architecture of Armenians and French missionaries’ schools in Isfahan City in the contemporary period from the view of historical and stylistic evolution . مرمت و معماري ابران. 2018; 1 (15) :10-0
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-501-fa.html
کاراحمدی مهران، کیانی هاشمی مصطفی، قاسمی سیچانی مریم. بررسی تطبیقی معماری مدارس ارامنه و میسیونرهای فرانسوی شهراصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاریخی و سبکی. نشريه علمي- پژوهشي مرمت و معماري ايران. 1397; 1 (15) :10-0

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-501-fa.html


1- دانشگاه هنر اصفهان ، Kiani@Art.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) - دانشکده معماری
چکیده:   (63 مشاهده)

چکیده – آموزش و پرورش، تحصیل و ترویج آن در میان اقلیت­های مذهبی، بخصوص ارامنه دردوران معاصر بسیار مورد توجه بوده­است. بدلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگی­های منحصر بفرداصفهان از یکسو و وجود منطقه جلفا و حضور ارامنه و سایر اقلیت­های مذهبی از سوی دیگر، این شهر همواره کانون توجه دولت­های غربی و اقلیت­های مذهبی خارج از ایران گشته است. اهمیت بررسی این پژوهش از آن جهت است که سرآغاز تحولات آموزش و پرورش و شکل­گیری مدارس به شیوه نوین دوره معاصردر شهر اصفهان، ریشه در تاسیس مدارس ارامنه وسایر مسیحیاناین شهر و پیشی­گرفتن آن­ها در این مقوله نسبت به مسلمانان دارد. هدف از این پژوهش، بررسی تطبیقی معماری نمونه­هایی از مدارس ارامنه جلفای اصفهان با مدارس میسیونرهای فرانسوی دراین شهرمی­باشد. روش پژوهش این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است. نتایج حاصل از این پژوهش به دو بخش کلی تقسیم می­شود.  بخش اول در ارتباط با تحولات تاریخی است که منجر به ایجاد یا احداث مدارس شده است.که خود به دو دسته تقسیم می­شود: دسته اول عوامل صورت گرفته یا اشخاصی که در ایجاد و شکل گیری مدارس نوین ارامنه جلفا نقش داشته­اند که از این میان میتوان به نقش کلیساها، شکل گیری دوره رنسانس در اروپا، ارتباط ارامنه داخل کشور ایران با کشورهای اروپا و شرق آسیا از طریق فعالیت­های اقتصادی و حمایت مالی ارامنه داخل و خارج کشور اشاره نمود. دسته دوم عواملی که به ایجاد و احداث مدارس توسط میسیونرهای غربی(فرانسه) مربوط میشود که دراین میان سیاست دولت فرانسه بمنظور گسترش نفوذ خود در ایران از طریق فرهنگی وتبلیغ آموزه­های دینی از اهم عوامل است. بخش دوم در ارتباط با سبک شناسی معماری مدارس معاصر اقلیت­های مذهبی در شهر اصفهان می­باشد که سبک معماری در این بناها عمدتا بصورت تلفیقی از معماری کلاسیک سنتی ایران و معماری کلاسیک غربی مشاهده می ­شود.

متن کامل [PDF 2913 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی- پژوهشی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Maremat & Me'mari-e Iran

Designed & Developed by : Yektaweb