محیطهایی که کودک در آن حضور مییابد در شکلگیری شخصیت، رفتار کودک و رشد همه جانبه او مؤثراست. محققان نتیجه گرفتهاند که تجربیات تفریح و بازی در آمادهسازی کودکان برای تلاش، حلمسئله و انجام فعالیتهای خلاقانه موثراست. در محیطهای بازی کودکانه فعلی، فضاهایی داریم که فرصتی در اختیار کودک قرار نمیدهند که خود تفکرکند و پرسشگرباشد و از محیط بیاموزد. این پژوهش، محیط بازی کودکان 6 تا 12 سال را مورد بررسی قرارداده و به این مسئله میپردازد که کودکان چه نیازهایی در این محیطها داشته و راهکارهای طراحی محیطی مطلوب جهت بازیکردن و سرگرمیهای موردعلاقه کودکان چیست که این فضای بازی در ارتقاء خلاقیت کودک نیز مؤثرباشد؟ برای دستیابی به اهداف مذکور از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است و نقاشی 60 کودک 6 تا 12 ساله (پندار کودک از فضای بازی مورد علاقه خود) در دو گروه دختر و پسر، به همراه مشاهدات انجامشده در رفتار کودکان، در محیط نرمافزاری Atlas Ti مورد ارزیابی و تحلیل قرارگرفتهاست. نتایج بهدستآمده، حاکی از آن است که کودکان در پندار خود محیط بازی موردعلاقه خود را چطور ترسیم میکنند که با درنظرگرفتن این نیازها و ادغام آن با راهکارهای استخراج شده از تحقیقات پیشین در زمینه ارتقاء خلاقیت کودکان، میتوان راهکارهای طراحی فضای بازی کودک درجهت ارتقاء خلاقیت آنها پیشنهادداد تا سبب ایجاد محیطی مطلوبتر فضای بازی کودکان شد. این راهکارها شامل توجه به حضور عناصرطبیعی (طبیعت)، حیوانات، مبلمان، دید و منظر، جزئیاتبصری، فضاهای متنوع (باز، نیمه باز و بسته)، بازیهای متنوع (فردی و گروهی)، توجه به گروه سنی و جنسی و فراهم آوردن شرایط آزادی برای کودکان است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |