logo
شماره هاي اتي                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


صنعتی جندی شاپور دزفول ، vasiq@jsu.ac.ir
چکیده:   (38 مشاهده)
تاکید بر تعلیم در اسلام، منجر به رشد مدارس در ایران شد. شکل مدارس تابعی از شاکله فضای عبادی هر دوره، ضروریات فرهنگی و تاریخی و سبک آموزش است. نیاز به ترکیب بین عرصه­های ناهمساز اقامتی، آموزشی و ... به واسطه رشد طلاب علوم دینی در طی حکومت صفوی تحولی در معماری مدارس است. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از تحلیل چیدمان فضا، نحوه تفکیک و بازده فضایی مدارس دوران قاجار و صفوی شناخته شود. هدف یافتن روش تفکیک فضایی و تطابق شکل مدرسه با نیازهای کاربران، مرزبندی عرصه خصوصی و عمومی و انطباق کالبد با رواج روش­های تدریس رسمی-غیررسمی مدارس این دوران است. بازده فضایی کیفیتی است که معماری توانسته است به تحولات ساختاری-فضایی پاسخ دهد. از این­رو با تکیه بر روش کمی و کیفی شامل موردکاوی و تحلیل براساس روش نحو فضا با استفاده از نرم­افزار Depthmap مرزهای کارکردی بین عرصه­های عمومی و خصوصی و نحوه شکل­گیری فضای تدریس غیررسمی به­عنوان نحوه­ای از آموزش در مدارس بیان می­گردد. در این تحقیق به این سوال پاسخ داده می­شود که چه میزان نظام کالبدی-حرکتی مدارس صفوی و قاجار، توانایی پذیرش نظام آموزشی-اقامتی را داشته­اند؟ در تحلیل مدارس از سه ابزار گام فضایی، مخروط دید و میزان نفوذپذیری استفاده شده است. فرض اصلی تحقیق آنست که انتظام فضایی مبتنی بر خوانایی و تحدب دید در شکل­گیری و تمایز عرصه خصوصی-عمومی موثر بوده است. نتایج نشان می­دهد؛ شکل انتظام فضایی مدارس به گونه­ای است که علی­رغم دید از حیاط تنها محل­هایی که عمومی خواهند بود؛ مانند مدرس و ایوان و ورودی دارای بالاترین حضورپذیری هستند. شکل ورود، نحوه محوطه سازی، نسبت طول و عرض حیاط، عمق و تعداد مدرس، نحوه قرارگیری ایوانچه­ها، وجود حیاط­های جانبی و تعداد حجره­ها علاوه بر تفکیک فضاها موجب پدیدآمدن فضاهایی برای آموزش رسمی و غیررسمی در کنار هم در مدارس بوده است.
 
شماره‌ی مقاله: 178
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.