امروزه تحقیقات علمی به آسایش روانی بیماران در فرایند درمان توجه ویژه دارند. در کنار مجموعه عوامل مؤثر در احساس آسایش بیماران، طرح معماری مجموعههای درمانی نقش مهمی در آسایش روانی و تسریع روند بهبود بیماران دارد. سؤال اینکه، ذهنیت کارکنان بیمارستان در مورد عوامل معماری موثر بر آسایش ذهنی بیماران در طرح بیمارستان کدماند؟ مطالعه حاضر با استفاده از روش تحقیق کیو[1]، وجوه مؤثر بر ارتقاء آسایش بیماران در طرح بیمارستان را در نمونه موردی شناسایی و اولویتبندی نمود. روش از نوع اکتشافی و ترکیبی از روشهای کیفی و کمی است. کارکنان باسابقهی بیش از ده سال در بیمارستان رازی رشت ذهنکاوی شد. نتایج حاصل بیانگر وجود دو فاکتور عاملی مهم است. گروهی از کارکنان، مباحث مرتبط با کیفیت بصری فضای معماری بیمارستان را مهمترین عوامل مؤثر در ارتقاء آسایش ذهنی بیماران دانستند. در مقابل، گروه دیگر دارای ذهنیت عملکردی بوده و اغلب ارتباط فیزیکی و چیدمان پلان فضاهای بیمارستان را مهمتر دانستند. برآیند ذهنیت دو گروه مذکور در قالب میزان موافقت، مخالفت و بیطرفی افراد هر گروه نسبت به جزییات طراحی و گزارههای استخراجشده از فضای گفتمان بهصورت جداول باز مرتبسازی ارائه شد.