1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ، Aliakbarheidari.iust@gmail.com
3- دانشگاه یاسوج
چکیده: (236 مشاهده)
حضور پذیری مردم در یک فضای عمومی، بسیاری از مسائل ازجمله حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... مرتبط با آن فضا را تحت تأثیر قرار داده و عامل اصلی در تعیین میزان موفقیت آن فضا به شمار میرود. از سویی هر فضای شهری از طریق لبههایش با محیط پیرامونی آن در ارتباط است که در این خصوص پیوستگی فضایی در لبهها، عامل اصلی در تعیین نوع و شکل ارتباط با فضای پیرامونی است. بنابراین پیوستگی فضایی در ورودیهای یک مجموعه شهری بهعنوان جزئی از لبه، میتواند تأثیر بسزایی در افزایش حضور پذیری در آن مجموعه داشته باشد. با این توضیح در این پژوهش، موضوع چگونگی تأثیر پیوستگی فضایی در ورودیهای یک مجموعه عمومی شهری بر میزان تمایل افراد به حضور پذیری در آن مجموعه موردبررسی قرار میگیرد که دراینارتباط، مجموعه بازار سنتی شیراز بهعنوان نمونه موردی تحقیق مدنظر قرارگرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی مبتنی بر ترکیب روشهای کمی و کیفی در گردآوری و تحلیل دادهها است که بسته به ماهیت شاخصهای تحلیل در بخشهای مختلف، از روشهای مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و نرمافزار Depthmap ارزیابی ابعاد مختلف موضوع بهره گرفته شد. نتایج تحقیق درنهایت حاکی از وجود یک رابطه مستقیم میان پیوستگی فضایی در بعضی از ورودیهای بازار و تمایل به استفاده از آن ورودیها جهت حضور در بازار داشت. همچنین تداوم کالبدی، تداوم کارکردی و تداوم بصری ازجمله ابعاد پیوستگی فضایی در ورودیها هستند که مجموعه این عوامل میتوانند بر میزان حضور پذیری در یک فضای شهری (بهعنوانمثال بازار) نقش داشته باشند.
شمارهی مقاله: 74
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي