سال 11، شماره 26 - ( تابستان 1400 )                   جلد 11 شماره 26 صفحات 34-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghiyas H, aminpour A, hamzenejad M. Explaining Pattern-Based Reading in TeachingArchitectural History and Evaluating its Effectivenesson Architecture Students’ Ideation and Insights. mmi 2021; 11 (26) : 2
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1048-fa.html
غیاث حمید، امین پور احمد، حمزه نژاد مهدی. تبیین خوانش الگومحور در آموزش تاریخ معماری و سنجش میزان اثربخشی آن بر ایده‌پردازی و خلق اثر دانشجویان معماری. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1400; 11 (26) :19-34

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1048-fa.html


1- دانشکده سما خوراسگان ، h.ghiyas77@hotmail.com
2- دانشگاه هنر اصفهان
3- دانشگاه علم و صنعت
چکیده:   (2518 مشاهده)
در مقاله‌ پیش رو، ضرورت اثربخشی و به‌کارگیری دانش تاریخ در امر طراحی معماری مطرح است. به‌عبارتی، اینکه چگونه داده‌های تاریخی می‌توانند رهیافتی جهت ارتقای بینش طراحی در دانشجویان باشند. بررسی و تحلیل ادبیات موضوع نشان می‌دهد یکــی از چالش‌های آمــوزش معمــاری، کمــک بــه دانشــجویان در مرحله ایده‌آفرینــی است. بر این اساس، یﮑﻰ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎیﻰ ﮐﻪ در ﻓﺮآیﻨﺪ ﻃﺮاﺣﻰ ﺗﻮﺳــﻂ ﻃﺮاﺣﺎن و داﻧﺸــﺠﻮیﺎن اﻧﺠﺎم می‌پذیرد، رﺟﻮع ﺑﻪ پیشینه‌ها و طرح‌های ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺳــﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮایﻦ، ﺟﺴــﺘﺠﻮی اﺑﺰارﻫﺎیﻰ ﮐﻪ بتوانند در استفاده روﺷﻤﻨﺪ از پیشینه‌ها و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ویژگی‌های ﺑﻨﯿﺎدیﻦ آنها ﻣﺆﺛﺮ باشند، ﺑﺎاﻫﻤﯿﺖ خواهد بود. مناسب‌ترین راه‌حل پیش رو، هدفمند نمودن آموزش تاریخ معماری با تغییر در الگوهای تدریس و آموزش شیوه‌ها و روش‌های صحیح اقتباس از پیشینه‌ها به دانشجویان و روش‌های کاربردی جهت دست‌یابی به عناصر و الگوهای مناسب طراحی است. 
در مقاله پیش رو مفروض است که الگویابی و الگوخوانی از مصادیق معماری و بسط تصویری، مفهومی و تعمیم به نیازهای معاصر در آموزش تاریخ معماری، بر کیفیت و تنوع ایده‌پردازی دانشجویان معماری تأثیر مثبت می‌گذارد. ﺑﻨﺎﺑﺮایﻦ، مهم‌ترین ﭘﺮﺳﺶ‌های ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن اﺳﺖ ﮐﻪ کاربست خوانش الگو‌محور در آموزش تاریخ معماری، چه تأثیری بر فرآیند ایده‌پردازی و خلق اثر دانشجویان معماری دارد؟ و مؤلفه‌های خوانش الگومحور در آموزش تاریخ معماری چه هستند؟ لذا با هدف دست‌یابی به راهکارهای کاربردی کردن الگوها و مفاهیم مصادیق تاریخ معماری در طراحی معمارانه با استفاده از خوانش الگومحور در آموزش تاریخ معماری، از روش ترکیبی (کیفی-کمی) و با راهبرد تجربی و همچنین از ابزار مطالعه مبنایی کتابخانه‌ای (از طریق مطالعه و بررسی نظریه‌ها و تعاریف مرتبط)، پرسش‌نامه دانشجویان (تحلیل محتوا)، مطالعه میدانی و در آخر، اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون و تحلیل نتایج آن بهره برده شده است. با استناد به نتایج استخراج‌شده از آزمون‌ها و پس از کنترل کردن تأثیر نتایج پیش‌آزمون، کیفیت و تنوع ایده‌پردازی گروه گواه و آزمایش، اختلاف معناداری با هم داشته و با توجه به بالا بودن میانگین گروه آزمایش، این به منزله‌ تأثیر مثبت کاربست خوانش الگومحور در آموزش تاریخ معماری بر کیفیت و تنوع ایده‌پردازی و خلق اثر دانشجویان معماری بوده است.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1080 kb]   (627 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb