1- منزل ، h.ghiyas77@hotmail.com
چکیده: (365 مشاهده)
هدف اصلی مطالعه ی حاضر، شناسایی مؤلفه های تدریس تاریخ معماری با تمرکز بر اثربخشی شگردهای اجرای محتوا مطابق اهداف مهارتی و معمارانه و بر اساس تجربه ی حرفه ای استادان دانشگاه به منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه ی مبانی نظری تدریس است. رویکرد پژوهشگر در این بخش از پژوهش، رویکرد کیفی با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری است. مشارکت کنندگان شامل 15 نفر از استادان تاریخ معماری بودند که از طریق نمونه گیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه ی عمیق و نیمه سازمان یافته جمع آوری شدند. روش تحلیل داده ها تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و منتخب بود. یافته های مربوط نشان داد که مقوله های اساسی تدریس اثربخش تاریخ معماری از منظر مهارتهای آموزشی شامل 1) تدریس متناسب با ویژگیهای شخصیتی، 2) تدریس مبتنی بر مهارتهای آموزشی، 3) تدریس مبتنی بر یادگیری و تفکر طراحی مبتنی بر مسأله و 4) تدریس راهکارهای بازشناسی و تداوم مفاهیم و الگوها می باشد.
شمارهی مقاله: 70
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي