logo
سال ۱۳، شماره ۳۶ - ( زمستان ۱۴۰۲ )                   جلد ۱۳ شماره ۳۶ صفحات ۷۸-۶۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

noghrekar S, sekhavat M, Zareihajiabadi F. Designing Ornaments in Iranian Architecture (Learning and Using Iranian Architecture ornaments). mmi 2023; 13 (36) : 5
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1340-fa.html
نقره کار سلمان، سخاوت مریم، زارعی حاجی آبادی فاطمه. آرایه های معماری ایرانی، از خوانش تا آفرینش (مراتب آرایه گزینی در معماری با جستجویی درآراء اندیشمندان). نشريه علمي مرمت و معماري ايران. ۱۴۰۲; ۱۳ (۳۶) :۶۷-۷۸

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-۱-۱۳۴۰-fa.html


۱- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (ره) تهران ، s.noghrekar@gmail.com
۲- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران
۳- دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده:   (۲۶۸۴ مشاهده)
ارتقاءکیفی معماریِ­ امروز­ایران، از رهگذرِ «درس­‌گرفتن» از ارزش­‌های میراث معماری این سرزمین، سپس «مشق‌­‌کردن» آن تا بازآفرینی معماری «اصیل و بدیع» در تمام ابعاد آن از‌جمله تزئینات و آرایه­‌‌ها میسّر می‌­گردد. از این رو، فهم روش درست طیِ این مسیر برای معماران و دانشجویان حائز­اهمیت می‌­باشد. هدف این پژوهش، یافتن فرآیندی نظام­مند در خوانش و آفرینش صحیح آرایه‌­‌ها در معماری­ایران می‌­باشد و پرسش اصلی ما این است که «چگونه می­توان به الگویی برای خوانش و آفرینش آرایه‌­‌ها در معماری ایرانی دست یافت؟» یک گام اصلی و آغازین در مسیر پاسخ به این پرسش، رجوع به آراء متخصصان این حوزه است که در مطالعات خود به خوانش و بررسی آرایه‌های معماری­ایران در ابعاد مختلف پرداخته‌اند. در این پژوهش طی مطالعات کتابخانه­ای-اسنادی، با رویکردی تفسیری و با روش تحلیل محتوا، گزیده‌ای از منابع شاخص در این زمینه مورد تجزیه­تحلیل قرار­گرفتند. بررسی‌ها حاکی از آن است که متخصصان، آرایه‌های معماری ایران را از سه منبع و به تَبَعِ آن با سه رویکرد، نگریسته­‌اند: اول: از طریق بررسی آثار، دوم: استادکاران سنتی و سوم: خوانش مستندات غیر‌معماری، ازجمله منابع فرهنگی، ادبی و ... . حاصل این سه رویکرد، هشت رهیافت دربارۀ آرایه­هاست: «سیر تحول تاریخی»، «آرایه­‌‌ها در یک گونۀ خاص معماری» (مسجد، خانه، بازار)، نگاه «فنی و مرمتی»، «معنایی-فلسفی» و «مصالح، رنگ، نقش و کتیبه» به مثابه آرایه در معماری. علاوه ‌براین، فرآیند خوانش و آفرینش آرایه‌‌های معماری ایران را می‌توان در چهار لایه «مصالح، رنگ، نقش و کتیبه» دسته‌بندی کرد که همگی دست‌­‌به­‌دست هم به صورت یک منظومه موجب کیفیت، زیبایی و معنا‌بخشی به مکان می­شوند. معماران امروز می­توانند مبتنی بر نتیجه و کاربرد این تحقیق، با نگرشی جامع، طی پرداختن توأمان به هر دو جنبۀ «صورت و حکمت» آرایه­ها، به «شناخت و کاربرد آرایه­‌های چهارگانه» در «نقد و طراحی فضا» مجهز شوند که اکنون جای آن در «آموزش معماری» خالی­ست.
شماره‌ی مقاله: ۵
متن کامل [PDF 3740 kb]   (۴۶۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.