Scientific Journal of Maremat & Me'mari-e Iran (quarterly)
نشريه علمي مرمت و معماري ايران
mmi
Art & Architecture
http://mmi.aui.ac.ir
1
admin
2345-3850
2538-2624
10.52547/mmi
2345-3850
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
10
21
online
1
fulltext
fa
مطالعه تطبیقی طراحی نور روز در بنای مسجد صفوی و کلیسای رنسانس نمونه موردی مسجد جامع عباسی اصفهان و کلیسای سنپیترو رُم
Comparative study of Daylight Design in Safavid Mosque and Renaissance Church ase studies: Jame Abbasi Mosque in Isfahan and St. Peter Church in Rome
معماري و شهرسازي
معماري و شهرسازي
پژوهشي
Research original/ Regular Article
<p dir="RTL" style="margin: 0px 0px 10.66px;"></p>
<p dir="RTL" style="margin: 0px 0px 10.66px;"><em><font size="3"><font color="#000000"><span b="" lang="FA" style="margin: 0px; font-family: ">این پژوهش، به مقایسه تطبیقی بنای مسجد صفوی و کلیسای رنسانس در حوزه طراحی نور روز میپردازد. مطالعه حاضر، در پی پاسخ به این سؤال است که روشنایی موجود در مسجد و کلیسا، از طریق چه روشهایی تأمین شده و گوناگونی این روشها موجب چه شباهتها و تفاوتهایی در "کیفیت حضور نور روز" در هر یک از این بناهای مذهبی میشود؟ برای محدود کردن دامنه پژوهش، مسجد جامع عباسی در دوره صفوی و کلیسای اعظم سنپیترو در دوره رنسانس، بهعنوان نمونه موردی انتخاب شده و تمام راههای ورود نور روز به درون آنها بهصورت تطبیقی مقایسه شدهاند. بدین منظور، در ابتدا دستهبندی جامعی از راههای ورود نور روز در بناهای مذهبی سنتی مطرح شده و سپس با ثبت مشاهدات میدانی از طریق سامانههای گردشگری مجازی و کاوش در منابع کتابخانهای، به احصای تکنیکهای نور روز در بناهای مذکور و مقایسه آنها پرداخته شده است. در طراحی نور روز کلیسا، چون عبادات مرسوم در آن به روشنایی چندانی نیاز ندارند، حضور نور در سطح جاری شدن عملکردها الزامی نداشته و از پتانسیل شعاعهای مسحورکننده نور روز برای ایجاد توجه هر چه بیشتر به عالم بالا و روشن کردن "فضا" بهرهبرداری شده است. از طرف دیگر، هر چند در طراحی نور مسجد، حضور نور روز در "فضا" مورد توجه بوده، اما در "سطح" جاری شدن عملکردها هم، مقدار روشنایی مشخصی مورد نیاز بوده است. قبله نیز عنصر قابلاعتناتری نسبت به نور در معماری مسجد است؛ در حالی که قبله و نور در کلیسا، دو موضوع در هم تنیده بوده و کلیساها عملاً رو به سوی طلوع و غروب خورشید دارند. در نهایت میتوان گفت شباهتها و تفاوتهای تکنیکی در طراحی نور روز در مسجد و کلیسا، هم برآمده از ویژگیهای اقلیمی، عملکردی و فرمی معماری آنها و هم متأثر از درک مسلمانان و مسیحیان از متافیزیک نور است.</span></font></font><span style="margin: 0px;" dir="LTR"></span></em></p>
<p align="left" style="margin: 0px 0px 10.66px; text-align: left; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><span new="" style="margin: 0px; color: black; line-height: 107%; font-family: " times="">This study compares the Safavid Mosque and the Renaissance Church in the field of daylight design. The present study seeks to answer these questions: What methods are used to provide the light in the mosque and church, and what are the similarities and differences between the “qualities of the presence of daylight” in each of these religious buildings? To limit the scope of research, Jame Abbasi Mosque during the Safavid period and the great Church of St. Peter in the Renaissance period were chosen as case studies and all the ways of entering daylight into them were compared relatively. For this purpose, at first, a comprehensive categorization of the ways of daylight entrance in traditional religious buildings was introduced and then techniques of daylight design in these buildings were analyzed and compared by recording field observations through virtual tourism websites and exploring library resources. In the daylight design of the church, since conventional Christian worship does not require much light, the presence of daylight does not require at the level of flow of functions. On the other hand, although in the mosque’s daylight design, the presence of daylight in space was considered, but at the level of running functions, a certain amount of brightness was required. Qibla (direction of performing some rituals) is also one of the prominent elements in daylight design of the mosque, while Qibla and light in the church are intertwined, and churches are completely facing sunrise and sunset. Finally, it can be said that the similarities and differences in the design of daylight in the mosque and the church are due to the climatic, functional and architectural features and are also influenced by Muslims and Christians’ understanding from metaphysics of light.</span></p>
طراحی نور روز, مسجد جامع عباسی, کلیسای سنپیترو
Daylight Design, Safavid Mosque, Renaissance Churc
77
89
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1451-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad Ali
Iraji
احمد علی
ایرجی
aa.iraji@gmail.com
10031947532846006143
10031947532846006143
No
Imam Khomeini International University
دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
Hasan
Zolfagharzadeh
حسن
ذوالفقارزاده
h_zolfagharzadeh@ikiu.ac.ir
10031947532846006144
10031947532846006144
Yes
Imam Khomeini International University
دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین