Scientific Journal of Maremat & Me'mari-e Iran (quarterly)
نشريه علمي مرمت و معماري ايران
mmi
Art & Architecture
http://mmi.aui.ac.ir
1
admin
2345-3850
2538-2624
10.52547/mmi
2345-3850
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
0
شماره هاي اتي
online
1
fulltext
fa
تحلیل تغییرات معماری مدارس در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول نمونه های موردی مدارس گیلان
Analysis of changes in architecture of schools in the late Qajar period and first Pahlavi period case study Guilan schools
معماري و شهرسازي
معماري و شهرسازي
پژوهشي
Research original/ Regular Article
<span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">مسئله آموزش در کشور ایران پیشینه طولانی دارد و مدارس بخش مهمی از بناهای تاریخی کشور را تشکیل می ­دهند. دوره گذار از قاجار به پهلوی اول تنها به دلیل پایان و آغاز دو سلسله پادشاهی حائز اهمیت نیست؛ بلکه این دوران به دلیل تحولات و تغییرات اساسی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن تغییرات در معماری و شهرسازی که در این دوران رخ می دهد، مورد توجه قرار می­گیرد. در پی تحولات، گیلان همچون سایر مناطق ایران دچار تحولات فراوانی در دوره های مذکور شد؛ به سبب این تحولات، معماری مدارس آن نیز تحت تأثیر قرار گرفت.</span></span></span></span> <span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">امروزه شناخت تحولات معماری بناها در دوره های مختلف، از مهم­ترین نیازها در زمینه مطالعات معماری است؛ زیرا مطالعه و آموزش صحیح معماری گذشته، امکان اصلاح اشتباهات در معماری معاصر را فراهم می­ آورد.</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> هدف </span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">این تحقیق، تحلیل تغییرات معماری مدارس گیلان در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول</span></span></span></span> <span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">می­باشد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که تغییرات معماری مدارس گیلان در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول چگونه بوده است؟ همچنین چه عواملی بر تغییرات معماری مدارس گیلان در دوره مذکور مؤثر بوده؟</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> و چه تغییراتی در وضعیت اجتماعی در این دوره روی داده است؟</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> لذا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به مطالعات میدانی و کتابخانه ­ای، به شناخت مدارس گیلان (شامل: مدرسه­ های شهیدمدنی و شهیدمرحبا در آستارا، مدرسه ­های شهیدبهشتی(شاهپور)، 17شهریور(فروغ) و مریم در رشت و </span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">مدرسه شرف(مهدخت)</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> در بندرانزلی) در بازه زمانی قاجار و پهلوی اول پرداخته شد. </span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">شناخت ویژگی­ های فضایی مدارس نشان داد که همزمان با پیشرفت نظام آموزشی در دوره مذکور، </span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">فضاهای جدید متناسب با کارکردهای جدید آموزشی در مدارس ایجاد شد که تا قبل از آن بی ­سابقه بود. </span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">به جهت تأثیرپذیری حکومت وقت از اندیشه ­های غرب،</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> مدارس جدید گیلان در این دوره عموماً به سبک اروپایی ساخته شده­ اند.</span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The issue of education in Iran has a long history and schools are an important part of the country's historical buildings. The period of transition from Qajar to Pahlavi I is not only important because of the end and beginning of two kingdoms; Rather, this era is considered due to the fundamental developments and changes in various political, economic, social and cultural dimensions and as a result the changes in architecture and urban planning that occur in this era.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Historical sources point to several factors as the roots of this development. the most important of which are the improvement of political and economic relations with the Western world, the arrival of foreign teachers and religious missionaries to Iran, etc. The set of these developments directly affected the culture and education of the society. Following these developments, new goals and nature for education were proposed and the school buildings which with their traditional architectural model seemed unsuitable for the physical needs of the new educational system, was abandoned at once and the design of the schools was done in a new way.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%">Knowing the architecture of a historical species such as schools is mandatory in any place as a part of the historical and cultural identity of the people of that land. Because it results getting familiar and discovering the hidden features in the architecture the schools of that region and paves the way for future researches. Guilan like other regions of Iran underwent many changes during the Qajar and Pahlavi historical periods. Due to these developments the architecture of its schools was also affected. </span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The purpose of this research is to identify and analyze the architectural changes of Guilan schools and the factors affecting these changes in the mentioned period. In this research, with a descriptive-analytical method and based on field and library studies to identify and describe the schools of Guilan including: Shahid Madani School and Shahid Marhaba School in Astara, Shahpur School (Shahid Beheshti), Forough School, Maryam Elementary School and Shahpour or Shahid Beheshti School in city of Rasht - Shahid Madani School and Shahid Marhaba School in city of Astara - Sharaf School in the city of Bandar_e Anzali. in the Qajar and Pahlavi period. Recognizing the spatial features of the mentioned schools indicated that simultaneously with the progress of the educational system in the transition period from Qajar to Pahlavi new spaces were created in accordance with the new educational functions in schools which were unprecedented before. Due to the influence of the government of the time on western ideas the new schools of Guilan in this period were generally built in the European style.</span></span></span></span>
مدرسه, دوره قاجار, دوره پهلوی اول, گیلان, معماری
School, Qajar period, First Pahlavi period, Guilan, Architecture
0
0
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2355-1&slc_lang=fa&sid=1
Nafiseh
Ashouri Nalkiashari
نفیسه
عاشوری نالکیاشری
nafisehashourinalkiashari@gmail.com
10031947532846008441
10031947532846008441
No
Art University of Isfahan
دانشگاه هنر اصفهان
Niloufar
Malek
نیلوفر
ملک
n.malek@aui.ac.ir
10031947532846008442
10031947532846008442
Yes
Art University of Isfahan
دانشگاه هنر اصفهان