Lorzangeneh M, Talebi Varnosfaderani A, Shahivandi A. The effects of tangible and intangible physical variables on the structure of neighborhoods in historical cores (Case study: Seyed Mahmoud neighborhood on Dezful). mmi 2024; 14 (37) : 4
URL:
http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1424-fa.html
لرزنگنه مجتبی، طالبی ورنوسفادرانی افسانه، شاهیوندی احمد. تأثیرات مؤلفههای محسوس و نامحسوس کالبدی بر ساختار محلات در بافتهای تاریخی (مطالعه موردی: محله سیدمحمود دزفول). نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1403; 14 (37) :53-82
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-1424-fa.html
1- دانشگاه هنر اصفهان
2- دانشگاه هنر اصفهان ، talebi.af@gmail.com
چکیده: (7621 مشاهده)
بافتهای تاریخی در ادبیات شهرسازی شالودهای ارزشمند بهشمار میروند و حامل ارزشهای نسلهای پیش از خود و میراث کشورند که نگاهی علمی برای تسهیل در توسعه این بخش از شهرها الزامآور و استفاده از روشها و ابزارهای نوین در آنها ضروری است. شناخت ساختار فضایی و کالبدی محلات شهری بالأخص بافتهای تاریخی و فرسوده میتواند ما را برای برنامههای توسعه آینده شهرها و ارائه طرحهای متناسب به ابزاری کارآمد مجهز نماید. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناخت اثرات مؤلفههای کالبدی و چیدمان فضا در ساختار محلات تاریخی با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. برای دستیابی به این هدف پس از مطالعه مبانی نظری، بهمنظور سنجش تاثیر مولفههای کالبدی پایه بافت تاریخی برای تولید نقشهها از نرمافزارهایAutocad ،Depthmap و GISو برای تحلیل دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Amos Graphic 22 استفاده گردیده است. نتایج استفاده از این روش نشاندهنده تاثیر بیشتر مولفههای کالبدی ملموس در ساختار محله با بار عاملی ۰.۹۴۳ نسبت به مؤلفههای کالبدی ناملموس با بار عاملی ۰.۷۰۷ است. علاوه بر این، از بین متغیرهای مؤلفه کالبدی ملموس، «عرض معبر» با بار عاملی 0.۶۳۰ و «محصوریت» با بار عاملی 0.۶۰۴ در بالاترین رتبه قرار دارند، از بین متغیرها مؤلفه کالبدی ناملموس نیز، «چیدمان فضا» با بار عاملی ۰.۶۲۱ از وزن بالاتری نسبت به بقیه عوامل برخوردار است که از بین عوامل این مؤلفه نیز «اتصال فضا» با بار عاملی ۰.۸۷۸ از وزن بالاتری برخوردار است. لازم به ذکر است که در بین «عمق» و «انتخاب» فضا ارتباط معنادار وجود دارد، چراکه هرچه عمق فضایی و نقاط کور فضا بالاتر باشد انتخاب آن فضا برای عبور کمتر خواهد بود. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن است که بر خلاف تصور موجود، طول معابر کمترین اثربخشی را در پویایی محلات دارد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
معماري و شهرسازي