fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
9
18
online
1
fulltext
fa
مؤلفه های اصلی پرورش تفکرطراحانه (تفکر عرف و موقعیت محور) در آموزش مقدمات طراحی معماری
The Main Factors of Promoting Designerly Thinking (Conventional and Situation-based Thinking) in Teaching the Basics of Architectural Designing
چکیده
تفکر طراحی به طور کلی به عنوان یک فرایند تحلیلی و خلاق تعریف شده بهگونهایکه فرصتهایی برای تجربه، خلق، دریافت نقطه نظرات و دوباره طراحی کردن، فراهم میکند. تفکر طراحی مرتبط با رشتههایی از قبیل معماری، طراحی و هنر بوده و امروزه در بسیاری از رشتهها مطرح است. در میان پارادیم های گوناگون مطرح شده، تفکر طراحانه با تاکید بر وجه آموزشی- دانشگاهی و از زیر بخشهای تعریف شده برای آن، طراحی و تفکر طراحانه به عنوان یک شیوه استدلالی، در ارتباط با آموزش معماری، مورد توجه است. ارتباط آموزش و تفکرطراحی، بنا به ماهیت پیچیده هر دو، دارای ظرائف گوناگونی است. با وجود پژوهشهای صورت گرفته در حوزه تفکرطراحی به عنوان نوعی از اندیشیدن، توجه به آن و چگونگی ورود و حضور آن در آموزش معماری، هنوز به طور کامل و مشخص بیان نشده است. این مقاله به دنبال تعریف چگونگی ارتباط تفکرطراحی در شاخه تعریف شده با تقسیم بندی تفکر عرف و موقعیت محور و آموزش دروس مقدمات طراحی معماری به عنوان دروس طراحی پایه است. برای رسیدن به هدف پژوهش، استنباط و تحلیل محتوای یافتههای پژوهشهای پیرامون تفکرطراحی و آموزش طراحی معماری برای کسب فهم بهتر از خصوصیات، فرایند و تفاوتهای مابین افراد مبتدی و خبره به همراه بهرهگیری از تجارب موفق در این حوزه لازم است. با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا (فرایند کد گذاری و تعریف مقولات اصلی) و همچنین استدلال استنباطی به بررسی و تحلیل پژوهشهای معتبر پرداخته و علاوه بر آن، برای توجه به آموزش بومی و بهره مندی از نظرات مدرسان، در تکمیل دادههای پژوهش، پاسخهای مدرسان و خبرگان در این رابطه، نیز مورد تحلیل قرار گرفت. حاصل فرایند در سه مقوله؛ افزایش دانش، نوع بیان مسئله و آموزش تأمل کردن (در سه شاخه خود مشاهده گری، خود نظارتی و خود ارزیابی) تعریف گردید. شیوه عملی شدن هر کدام از مؤلفهها در هشت مرحله ذکر شده و در ادامه با طراحی یک تحقیق شبه آزمایشی ما بین گروههای آزمون و گواه از دانشجویان ترم سوم کارشناسی معماری، به سنجش راهکارها پرداخته شد. نتیجه در قالب سه دسته راهکار اصلی، طراحی آموزشی، نظارت بر آموزش و ارزیابی، برای آموزش دروس طراحی پایه، معرفی گردیده و برای پژوهشگران حوزه آموزش، معماری و تفکر طراحی مورد توجه است.
Abstract
Generally, design thinking has been defined as an analytic and creative process so that it provides opportunities for experience, creation, receiving comments, and redesigning. Design thinking is linked to the fields such as architecture, designing and art and is also discussed in many disciplines. Among various proposed paradigms, emphasizing on the academic-educational aspect and as one of its defined subcategories, designerly thinking is taken into account as a method based on reasoning which is related to teaching architecture. Due to the complex nature of both teaching and design thinking, their relation includes different delicacies. Although some studies have been conducted on design thinking as a type of thinking, its consideration, inclusion and presence in teaching architecture have not yet been mentioned completely and clearly. The present paper aims at defining the contribution of design thinking in the mentioned descipline through dividing conventional and situation-based thinking, and teaching introductory courses of architecture designing as the basic designing courses. To reach this aim, inference and content analysis of the results of the studies conducted on design thinking, teaching architecture designing to have a better perception of the characteristics, process, and differences between the novices and connoisseurs together with using successful experiences are all necessary things in this discipline. By applying content analysis method (coding process and defining the principal categories) and deductive reasoning, we analyzed the authoritative studies and in order to consider indigenous education and to enjoy the teacher’s opinions, the teachers and scholars’ responses in this regard were analyzed in the completion of the research data. The results of the procedure were explained in three categories: knowledge development, type of statement of the problem and teaching how to reflect (in three branches of self-observance, self-monitoring and self-assessment). Implementation of each category is explained in eight stages and then, the strategies were evaluated by designing a quasi-experimental study between the test and control groups from the students studying at the third semester of bachelor’s degree in the field of architecture. The results are presented in form of three groups including the main strategy, educational designing and monitoring of teaching and assessment for teaching basic designing courses which are significant to the researchers in the fields of teaching, architecture and design thinking.
Design Thinking, Architectural Education, Design Thinking Education
تفکر طراحی, آموزش معماری, آموزش تفکر طراحی
1
18
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1098-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/24
1396/3/3
2018/04/7
1397/1/18
Farhang
Mozaffar
, Iran, university of science and technology
فرهنگ
مظفر
m.mozafar @ aui.ac.ir
0031947532846005486
0031947532846005486
No
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت تهران
mansoureh
kianersi
منصوره
کیان ارثی
mansourehkianersi@gmail.com
0031947532846005487
0031947532846005487
No
دانشگاه هنر اصفهان
fa
بررسی تأثیر نظم بلوکهای شهری بر روی معنای محیطی در مقایسه بافت تاریخی محور چهارباغ و بافت نوساز مرکز شهر فولادشهر
A study on the effect of urban blocks order on the environment perception in historical texture (Chahar-Bagh Street) compared with the renewed one (Foulad-Shahr City Center)
معنای محیطی یکی از اجزاء تصویر ذهنی است که تحت تأثیر عوامل انسانی و محیط مصنوع شکل میگیرد. تاکنون پژوهشهای متعددی بر روی تأثیر اجزاء محیط مصنوع بر روی معنای محیط انجامشده است؛ اما آنچه موردتوجه قرار نگرفته و مطالعه نشده است نظام حاکم بر بلوکهای شهری است. این در حالی است که بلوکهای شهری از دیدگاههای مختلفی ازجمله محیطزیست، مصرف انرژی، تعاملات اجتماعی، حرکت عابر پیاده و غیره مورد پژوهش قرارگرفته و الگوهای مناسبی را در اختیار طراحان شهری قرار داده است.
مسئله اصلی این پژوهش عدم توجه به نظام حاکم بر بلوکهای شهری در مطالعات ادراک محیطی است؛ بنابراین طراحان شهری رهنمودهای مناسبی هم از این دیدگاه در اختیارشان نیست تا به هنگام طراحی پروژه مرتبط با فضاهای شهری از آن استفاده نمایند. این موضوع در ارتباط با فضاهای با عملکرد مقیاس شهری اهمیت بیشتری پیدا میکند. بر همین اساس سؤالی که مطرح میشود آن است که چه نظمی برای بلوکها با عملکرد مقیاس شهری از دیدگاه ادراک محیطی مناسب است؟
برای یافتن پاسخ سؤال مطرحشده به نظر میرسد مقایسه دو بافت تاریخی چهارباغ اصفهان و بافت نوساز مرکز شهر فولادشهر که دارای نظام بلوک متفاوتی میباشد، بتواند مناسب باشد. بنابراین هدف این مقاله شناسایی نظام مناسب برای بلوکهای با عملکرد مقیاس شهری از دیدگاه ادراک محیطی است. فرضیه ای این پژوهش بر آنست که بلوک ها با نظم ساده برای مقیاس شهری کارایی مناسبتری را دارد. برای آزمون فرض به روش همبستگی و با استفاده از آزمون خی دو و فیشر محور چهارباغ با مرکز شهر فولادشهر مقایسه شده است و درنهایت به این نتیجه میرسد که محور تاریخی چهارباغ (با نظم ساده بلوک بندی) باعث ایجاد معانی لازم برای فضاهای با مقیاس عملکرد شهری میشود.
The environment meaning is one of the components in the city image that is formed under the influence of human factors and the artifact environment. So far, many research studies were performed on the impact of the artifact environment components on the environment meaning. But what is ignored and not studied is the order imposed on urban blocks. urban blocks are investigated in diverse aspects like environment, energy consumption, social interaction, pedestrian movement, etc in order to provide appropriate pattern for urban designers.
The main subject in the present survey is ignorance of order imposed on urban blocks in environment meaning studies. Therefore, urban designers have no access to appropriate directions about this viewpoint to use in designing the related project in urban spaces. This problem is more important in relation to spaces with function at urban scale.
Based on this matter, a question is raised as what is the right and appropriate order imposed on urban blocks in spaces with function at urban scale?
For finding the answer, it seems that the comparison of two historical and renewed textures is appropriate in Chahar-Bagh Street and Foulad-Shahr City Center, respectively with different block orders. Therefore, the goal of this article is to determine a suitable order for blocks with function at urban scale. For achievement of this matter, a comparison was performed between Chahar-Bagh Street and Foulad-Shahr City Center using statistical correlation, chi square and Fisher test. Finally, it was found that historical Chahar-Bagh Street generates the required perception for spaces with function at urban scale.
Order, Urban block, Environmental meaning, chi square, Chahar-Bagh, Foulad-Shahr.
نظم , بلوک شهری, معنای محیطی , خی دو, چهارباغ, فولادشهر
19
32
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-908-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/242017/01/24
1395/11/5
2018/04/72019/01/1
1397/10/11
محمود
شکوهی
m.shokuhi@aui.ac.ir
0031947532846005435
0031947532846005435
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
محمد
مسعود
0031947532846005436
0031947532846005436
No
دانشگاه هنر اصفهان
محمود
قلعه نویی
0031947532846005437
0031947532846005437
No
دانشگاه هنر اصفهان
fa
ملاحظات معماری زمینه گرا در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان
CONTEXT- ORIENTED ARCHITECTURAL CONSIDERATIONS IN CHAHAR BAGH ABBASI STREET IN ESFAHAN
نگاه به ترکیبب ندی ظاهری خیابانهای یک شهر اولین برداشت بصری هر فرد از آن شهر است. خیابان چهارباغ عباسی اصفهان محوری باارزش در شهر تاریخی اصفهان است که با گذشت زمان، به دلیل فرسودگی بدنه و بناها و بازسازی و نوسازی های بدون برنامه در برخی قسمتها ، تغییرات اثرگذاری در سیمای کالبدی محور به وجود آمده است. با این وجود چگونگی همنشینی برخی بناهای ماندگار باقی مانده از گذشته با کاربری های متفاوت در حوزه های خاصی از محور، که طبق برنامه مشخصی ضمن حفظ استقلال سبکی و نوآوری نسبت به بناهای مجاور در همزیستی مسالمت آمیز با محیط کالبدی پیرامون خود قرار گرفته اند، قابل تامل است. از این رو اهمیت بررسی خیابان چهارباغ عباسی از منظر زمینه گرایی از آن است که میتوان روند میزان وحدت بصری را در طی دوره های مختلف ارزیابی کرد. توجه به زمینه و رعایت ملاحظات زمینه گرایی در بین برخی بناهای بهجا مانده از دوره های گذشته، سبب ایجاد تداوم بصری در بخشی از خیابان چهارباغ عباسی شده است. در ملاحظات معماری زمینه گرا باید به مبحث عقب نشینی از خیابان، فاصله از ساختمانهای مجاور، چگونگی ترکیب احجام ساختمانی، ارتفاع تقریبی، تناسبات و جهت گیری نما، شکل و منظر دوردست، حالت در و پنجره، اندازه ها و تناسبات در و پنجره، مصالح، رنگ و مقیاس بنا و همچنین عناصر خاص خردمقیاس توجه کرد. تاکنون پژوهشگران این خیابان را از دیدگاه های توصیفی، تاریخی و فرهنگی بررسی کرده اند ولی به صورت مشخص کمتر به اصول زمینه گرایی در این محور پرداخته شده است. هدف از نگارش این مقاله معرفی ملاحظات معماری زمینه گرا و تحلیل بناهای شاخص موجود در خیابان چهارباغ عباسی مطابق فاکتورهای زمینه گرایی است. این روند سبب میشود تا چگونگی تبعیت بناها از یکدیگر و میزان توجه هر کدام نسبت به زمینه بیان شود. روش پژوهش، توصیفی_تحلیلی و روش گردآوری داده ها به صورت مشاهده میدانی است. با شناخت معماری زمینه گرا و اصول زمینه گرایی، به بررسی بدنه چهارباغ از طریق مولفه های زمینه گرایی پرداخته میشود و از این رو روند توجه به ملاحظات زمینه گرایی در طی دوره های مختلف بررسی خواهد شد.
The view at the apparent composition of the streets of a city is the first visual perception of each person from that city. Charbagh Abbasi Street is a valuable centerpiece in identity of Isfahan as a historical city. Over time, due to body wear and erosion and unplanned renovations, some significant changes have been made in the physical form of this axis, and the identity aspects of the Chaharbagh axis have been undermined. By investigating Charbagh Abbasi Street, from the perspective of context, one can determine the degree of visual unity. It will also be possible to put buildings in different applications according to a specific plan, while maintaining the independence of style and innovation in relation to the adjacent monuments, in peaceful coexistence with the physical environment around them. In context-oriented architectural considerations, the focus should be on the issue of retreat from the street, the distance from adjacent buildings, how to combine the construction volumes, the approximate height, proportions and orientation of the facade, the shape and distant landscape, the door and window mode, the materials, the color and the scale of the building as well as particular attention was paid to the elements of mini-scale. So far, researchers have studied this street in descriptive, historical and cultural view, but less focused on the basics of context in this axis. The purpose of this article is to introduce the context of the architecture and to analyze the current status of Charbagh Abbasi Street in accordance with the factors of context. The purpose of this article is to introduce the context of the architecture of the context and to analyze the current status of Charbagh Abbasi Street in accordance with the factors of context. The research method is descriptive-analytical and data collection method is through field observation. By recognizing the context-oriented architecture and studying the principles of context-oriented, Chaharbagh's body is examined through context-oriented components.
زمینهگرایی, معماری زمینهگرا, مؤلفههای زمینهگرایی, عناصر کالبدی نما, نمای خیابان, چهارباغ عباسی اصفهان
33
52
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1156-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/242017/01/242017/09/16
1396/6/25
2018/04/72019/01/12018/06/17
1397/3/27
Hadyeh
Golshani
هدیه
گلشنی
hadyeh_ golshani@yahoo.com
0031947532846008881
0031947532846008881
No
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
Mehdi
Mahmoodi Kamelabadi
مهدی
محمودی کامل آبادی
mmmmahmudi@gmail.com
0031947532846008882
0031947532846008882
Yes
استاد مدعو، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
fa
روش شناسی تحلیلی و چارچوبِ مرمت بناهای معماری با تأکید بر تعیین جایگاه آنها درحوزههای مداخلۀ طرح باززندهسازیِ محلات بافتهای تاریخی(نمونۀ موردی ساباطهای محله نوگآباد بافت تاریخی نایین )
The Analys with Nuge Abad Sabats Of Naeen (locating and study physical)
محلۀ نوگآباد واقع شده در انتهای بازار یکی از محلات هفتگانۀ بافت تاریخی نایین میباشد که دارای میراث تاریخی ارزشمندی است. از دهۀ پنجاه، به دنبال ترک محله توسط ساکنان قدیمی و ورود گروههای مهاجر و طبقات کم در آمد و همچنین خالی از سکنه شدن اکثر خانههای محله، فرآیند فرسودگی این محلۀتاریخی در تمام ابعاد کالبدی، اجتماعی و اقتصادی آغاز شد. ساباطهای این محله که بر روی گذرهای اصلی احداث شدهاند؛ از عناصر معمارانۀ فضاهای شهری محسوب میشوند. به تبعیت از این فرآیند کلی، ساباطها نیز دچار آسیبهایی شده و در اکثر موارد، دیگر نقش گذشتۀ خود را دارا نیستند. سطح زیرین ساباط مربوط به فضای عمومی گذر بوده و مالکیت فضای قرارگرفته در تراز بالای گذر نیز در ساباطهای این محله، در دو دستۀ عمومی و خصوصی قرار میگیرد. پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و برداشتهای میدانی، استفاده کرده و فرآیند شکلگیری مقاله در پرتو ایجاد نظمی منطقی در مطالب پراکنده موجود با استفاده از راهبرد استدلال منطقی میباشد. هدف تحقیق با استفاده از رهیافتی کیفی، شناسایی توالی فعالیتها به منظور تدوین طرحهای مرمتی بناهای معماری است که در قالب یک چارچوب تحلیلی – روش شناختی، در ساباطهای محله نوگآباد بافت تاریخی نایین، به عنوان نمونۀ موردی ارائه گردد. در پایان نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به ماهیت و کارکرد ساباطها به منظور ارایه دستورالعملهای پیشنهادی مرمت آنها، تعیین جایگاه آنها در طرح باززندهسازی محله ضروری است. به ترتیب، بررسی و ارزیابی طرحهای فرادست بافت تاریخی، شناخت و تجزیه و تحلیل محله توسط ماتریس سوات، تدوین اهداف و راهبردها در چهارمؤلفۀ(کالبدی، عملکردی، اجتماعی، اقتصادی)، از اولویتهای طرح باززندهسازی محله، قبل از تعیین حوزههای مداخله محسوب میگردند. حوزههای سهگانۀ مداخله بر اساس همگنی کاربریهای موجود، پتانسیل نهفته، و شناخت کامل نسبت به محله، مشخص و تفکیک گردیده است. ساباطهای اطمینان، باقریان و دو ساباط مسجد خواجه در حوزۀ مداخلۀ 1 با هدف تبدیل شدن این حوزه به یک مجموعه گردشگری- خدماتی قرار میگیرند. دو ساباط فاطمی و امینی در حوزۀ مداخلۀ 2 واقع شدهاند. این حوزه با هدف تبدیل به یک مجموعه مسکونی مطلوب و مناسب با نشاط شهری بر اساس نیازهای ساکنان آن، تعریف شده است.
بافت تاریخی نایین, محلۀ نوگ آباد, باززندهسازی, حوزۀ مداخله, ساباط, مرمت
53
70
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1155-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/242017/01/242017/09/162017/09/23
1396/7/1
2018/04/72019/01/12018/06/172018/12/22
1397/10/1
مهدی
سلطانی محمدی
mehdi.soltani225@gmail.com
0031947532846005440
0031947532846005440
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
fa
تبیین رابطه معماری بومی و زمینهگرایی
Explaining the Realationship between Vernacular Architecture & Contexualism
معماری بومی در دهههای اخیر بیش از گذشته مورد توجه محافل معماری قرار گرفته است. یافتن یک ویژگی مشترک که دربرگیرنده همه گونههای تاریخی و جغرافیایی معماری بومی باشد، در شناخت بهتر این معماری راهگشا خواهد بود. از طرفی زمینه و زمینهگرایی در معماری دارای ابعاد گوناگونی است و هر معماری، به میزانی از ویژگی زمینهگرایی بهره برده است؛ بررسی این ویژگی در معماری بومی اساس این پژوهش بوده و پرسش اصلی این است نسبت زمینهگرایی و معماری بومی در ابعاد مختلف زمینه چگونه است؟ در این مقاله با استفاده از روش تحقیق تحلیلی - توصیفی، تعاریف و ویژگیهای معماری بومی از دیدگاه صاحبنظران این حوزه مورد واکاوی قرار گرفته و هریک از این موارد به طور مشخص، با رویکرد زمینهگرایی و ابعاد زمینه، بازبینی شدهاند تا از این طریق نسبت معماری بومی با زمینهگرایی مشخص شود. نتایج تحلیل منابع مکتوب در این پژوهش، در خصوص معماری بومی نشان میدهد توجه به ابعاد گوناگون زمینه در این معماری را میتوان به عنوان یک ویژگی آشکار در همه نظرات گردآوریشده دانست. هرچند باید گفت این ویژگی نسبی است و صرفاً در مقام مقایسه با معماری رسمی - که از آن به عنوان نقطه مقابل معماری بومی یاد میگردد - میتوان میزان این ویژگی را مورد سنجش قرار داد.
Vernacular architecture has increasingly absorbed the attention of architectural communities in recent decades. Finding a common feature between all the historical and geographical varieties of vernacular architecture will improve the recognition of this kind of architecture. On the other hand, context and contextualism in architecture is a multidimensional tendency and all the different architectures have made their own benefits from that. In this survey, vernacular architecture contextualization has been studied, around this main question that how much vernacular architecture is related to contextualism in different aspects of the context. In this article using the descriptive-analytical method, different definitions and aspects of vernacular architecture given by specialist, experts have been scrutinized and contextualistically reconsidered to make a clear-cut understanding of the relationship between vernacular architecture and contextualism. The analysis of written resources in vernacular architecture in this survey highlights the tendency of the writers to different aspects of the context. It should be mentioned that contextuality is a relative value and it can be measured in case of comparing official architecture versus vernacular, the two which are considered opposites.
Context, Contextualism, Vernacular Architecture, Contextual Architeture, Aspects of Context
زمینه, زمینهگرایی, معماری بومی, معماری زمینهگرا, ابعاد زمینه
71
90
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1394-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/242017/01/242017/09/162017/09/232018/09/3
1397/6/12
2018/04/72019/01/12018/06/172018/12/222019/02/27
1397/12/8
Pooyan
Naghavi
پویان
نقوی
p_nagh@yahoo.com
0031947532846005441
0031947532846005441
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
Mostafa
Kiani
مصطفی
کیانی
kiani@ut.ac.ir
0031947532846005442
0031947532846005442
No
دانشگاه هنر تهران
fa
نقش پارامترهای شیمیای و کیفیت بافت خاک در فرسایش خشت محوطه تاریخی بلقیس
The role of chemical parameters and soil texture quality in the erosion of adobe in the Belgias historical site
محوطه تاریخی بلقیس، شامل ساختارهای خشتی و گلی به وسعت 180 هکتار در 3 کیلومتری جنوب شهر کنونی "اِسفراین" در خراسان شمالی ایران واقع گردیده است. نقش کیفیت خاک در ایجاد آسیبهای وارده به خشت و ساختارهای خشتی محوطه بلقیس هدف این مقاله میباشد. انتخاب خاک مناسب نخستین گام تهیه خشت است، لذا بررسی نقش کیفی خاک مورد استفاده از ضرورت و اهمیت برخوردار است. نمونههای گردآوری شده به کمک مطالعات فیزیکی، شیمیایی و مینرالوژیک مورد بررسی قرا گرفتند. بافت خاک ریزدانه مملو از ماسه و سیلت و فقر رس به همراه فازهای مخرب مسکویت و کلسیت موجود در نمونهها مطابق با مطالعات خاکشناسی منطقه به عنوان پارامترهای شیمیایی خاک در فرآیند آسیبهای ناشی از رطوبت نزولی تعیین گردید.
The ruins of impressive structure made by adobe known as the city of “Belgheis” is located 3 km from Esfarayen in the province of North Khorasan of Iran. The role of soil quality in the occurrence of damages to clay and adobe structures of Belqis area is the purpose of this research. Choosing the right soil is the first step in the preparation of adobe, Therefore, it is necessary to study the role of soil. The collected samples were analyzed by using Physical, chemical and mineralogical studies. The fine-grained soil texture is full of sand, silt with reduction of clay. also, the destructive phases of Muscovite and Calcite are in samples. All of These are in accordance with soil studies of the region. these cases as Physical and Chemical was determined as parameters of soil in process of Damage caused by descending humidity.
Belgias, Earth Architecture, Adobe, conservation, pathology
شهر بلقیس, معماری خاکی, خشت, حفاظت, آسیبشناسی.
91
110
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-217-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/242017/01/242017/09/162017/09/232018/09/32018/03/11
1396/12/20
2018/04/72019/01/12018/06/172018/12/222019/02/272019/07/21
1398/4/30
Reza
Hoseini Keshtan
رضا
حسینی کشتان
0031947532846005443
0031947532846005443
No
دانشگاه هنر اصفهان
Mohammad Amin
zamanifard
محمد امین
امامی
emami@chemie.uni-siegen.de
0031947532846005444
0031947532846005444
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
Ali
zamanifard
علی
زمانیفرد
0031947532846005445
0031947532846005445
No
دانشگاه هنر تهران