fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
4
8
online
1
fulltext
fa
مقیاس انسانی در میدان نقشجهان اصفهان
Human scale in Naghshe-Jahan square
مقیاس انسانی یکی از مهمترین ویژگیهای فضاهای شهری است که نقش مهمی در ایجاد ارتباطی مطلوب بین انسان و فضا دارد. وجود این ویژگی در فضاهای شهری، فضا را انسانیتر کرده و ادراک آن را آسانتر مینماید. در بسیاری از منابع، شهرهای تاریخی و بافتهای تاریخی برجای مانده از گذشته، بهترین نمونه برای فهم کیفیت مقیاس انسانی دانسته شده است. از همینرو در مقاله حاضر تلاش شده تا نمونه ویژهای از فضاهای شهریِ تاریخی، میدان نقشجهان اصفهان، از این منظر تحلیل گردد. هرچند در بسیاری از منابع طراحی شهری بر وجود ارتباط مناسب بین ابعاد انسان و فضا در ایجاد مقیاس انسانی تأکید شده اما در میدان نقشجهان که به دلیل ماهیت عملکردی و وسعت بسیارش این ویژگی دیده نمیشود، مقیاس انسانی همچنان مشهود است. بر این اساس، مقاله پیشرو این موضوع را بررسی میکند که چه عواملی باعث شده میدان نقشجهان باوجود وسعت بسیار، به فضایی غیرانسانی تبدیل نشود و جذابیت و زیباییاش حفظ گردد. بدین منظور، روش توصیفی- تحلیلی برای پیشبرد موضوع به کار گرفته شده است. بررسیهای پژوهش نشان میدهد در این میدان، بیشتر با تأکید بر جنبههای ادراکی فضا و نحوه ادراک آن توسط بیننده، به جای ابعاد و وسعت واقعی فضا و اجزای آن، کیفیت مقیاس انسانی در میدان تقویت گردیده است.
اصفهان, میدان نقشجهان, مقیاس انسانی, وسعت فضایی, ادراک انسانی, زاویه دید.
1
18
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-502-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/4
1393/12/13
2015/03/4
1393/12/13
ali
shahabi nejad
aui
علی
شهابی نژاد
a.shahabinejad@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001050
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
reza
aboie
aui
رضا
ابویی
rabouei@yahoo.com
1111111111
0031947532846001051
No
دانشگاه هنر اصفهان
mahmoud
ghalenoei
aui
محمود
قلعه نویی
m.ghalehnoee@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001052
No
ایران
farhang
mozafar
aui
فرهنگ
مظفر
f.mozafar@iust.ac.ir
1111111111
0031947532846001053
No
دانشگاه هنر اصفهان
fa
کاربرد طیفبینی میکرورامان در شناسایی غیرتخریبی بستهای نقاشی ایرانی
Micro-Raman spectroscopy for non-invasive study of Persian Binding mediums
طیفبینی میکرورامان، یکی از انواع روشهای شناسایی مواد است که تاکنون بیشتر درباره رنگدانههای نقاشی به کار گرفته شده است. نظر به امکان استفادۀ غیرتخریبی از این روش برای شناسایی بست نقاشیهای تاریخی و یافتن میزان کارآیی آن در زمینه نقاشی ایرانی، چنین روشی روی نمونههای بست نقاشی ایرانی به کار رفت. نمونهسازی برمبنای بررسیهای انجامشده و فهرست موجود از مواد بست نقاشی ایرانی در مقاله پیشین نگارندگان انجام شد. در مرحله نخست، روی نمونههای خالص سه گروه مواد بست؛ 5 بست کربوهیدراتی، 5 بست
پروتئینی و 4 بست از روغنهای خشکشونده و در مرحله دوم، روی نمونههای ساختهشده از تمامی این بستها همراه رنگدانۀ سرنج بررسی طیفبینی رامان انجام شد. برای نمونههای بست خالص، ناحیۀ 200 تا 1800cm-1 و برای نمونههای همراه با رنگدانه، ناحیۀ 2500 تا cm-1 3300 انتخاب شد. براساس تجربیات بهدستآمده در این مقاله، ناحیه 2500 تا cm-1 3300 که رنگدانهها در آن طیفی ندارند، بهترین ناحیه برای بررسی طیف رنگدانه همراه با بست است. افزونبر این، طیف رامان مربوط به انزروت نیز، در پژوهش حاضر برای بار نخست ارائه شده است.
Micro-Raman spectroscopy is recently advocated to be used for the identification of organic mediums of paintings although it is mainly used for identifying artists’ pigments. The current paper presents an effort for estimating the feasibility of micro-Raman spectroscopy for identifying Persian binding mediums used in historical paintings. To do so, samples were prepared in two main groups based on previous studies and the most popular Persian binding mediums i.e., pure binding mediums and binding mediums mixed with red lead. Pure samples were themselves divided in three groups of carbohydrates, proteins and drying oils and were studied in 800-1800 cm-1 and 2500-3300 cm-1 regions. Results showed that micro-Raman spectroscopy can be more efficient in 2500-3500 cm-1 zone as most of pigments exhibit no Raman signal in this region. Moreover, the Raman spectrum of sarcocolla gum is provided in this article for the first time. This paper strongly suggests micro-Raman spectroscopy for identifying binding mediums used in Persian paintings.
Persian painting, Binding medium, micro-Raman spectroscopy, pigments
نقاشی ایرانی, بست, میکرورامان, طیفبینی
19
32
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-320-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/2
1393/3/12
2015/03/42014/11/30
1393/9/9
amir-Hossein
Karimy
AUI
امیرحسین
کریمی
ahkarimy@gmail.com
1111111111
0031947532846001014
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
Parviz
Holakooei
AUI
پرویز
هلاکویی
parvizholakooei@gmail.com
1111111111
0031947532846001015
No
دانشگاه هنر اصفهان
fa
تحلیل ساختار فضایی- کالبدی مسجد جامع اردستان با تفکیک لایههای تاریخی
Review of the Evolution of Jame Mosque of Ardestan
یکی از دورههای درخشانِ هنر معماری ایران، دوره سلجوقیان است که مصادیق بسیاری از آن را میتوان در پایتخت سیاسی- فرهنگی آنان، اصفهان، یافت. اردستان پیرو تحولات سیاسی و مذهبیِ پایتخت، از کانونهای مهم و فعال اصفهان در این دوره به شمار میرفته و همین امر سبب شد که تغییرات اساسی در سامانه فضایی و کالبدی مسجد جامع این شهر ایجاد گردد. این بنا، یکی از شاهکارهای معماری اسلامی ایران بوده که در طول حیات خود، تغییرات گستردهای را تجربه کرده است. باوجود اهمیت این مسجد و تعدد پژوهشهای صورتگرفته، همچنان تحولات فضایی- کالبدی آن به وضوح مشخص نیست. بنابراین، سیر تحول مسجد جامع اردستان و تفکیک لایههای تاریخی آن، هدف پژوهش حاضر است.
روش تحقیق بهکار گرفتهشده، تفسیری- تاریخی است. ضمن اینکه، مستندنگاری و مطالعات تطبیقی نیز مبنای اصلی کار قرار گرفته است. شایان یادآوری است تأمل در آرای پژوهشگران و تعمیم نظریات آنان، برای مرتفعساختن کاستیهای موجود بوده که نتایج ارزندهای در خصوص تفکیک لایههای تاریخی داشته است.
بررسیهای انجامشده بیانگر آن است که کهنترین عنصر معماری در بقایای مسجد، قسمتهایی از دیوار خشتی بوده که متعلق به بنایی پیش از مسجد اولیه است. با تکیه بر مطالعات تطبیقی، مسجد از دوره آل بویه وجود داشته و عمده تحولات آن در دوران سلجوقیه و صفویه صورت گرفته و پس از آن، تغییرات در پوسته ظاهری بنا انجام شده است. دستاوردهای پژوهش تا حد بسیاری ابهامات موجود در زمینه لایههای تاریخی این بنا را، بخشهایی که تاکنون نادیده انگاشته شدهاند، کاسته است.
Abstract The Seljuk period is one of the most brilliant periods in the history of Iran architectural art. Many instances of such architectural works can be found in Isfahan, the political and cultural capital of Iran. Following the political and religious developments in capital, Ardestan considered as one major active center. This led to some changes in Jame Mosque of Ardestan over the time. Jame Mosque of Ardestan is one of the architectural masterpieces of Iran that has been experienced extensive changes during its life. The main objective of this study is to review Jame Mosque of Ardestan. This study analyzes and reviews the formation process of this mosque from the initial state to the present day. Interpretive-Historical research method was used to conduct this study using historical texts as well as contrastive and comparative analysis of related historical buildings. Therefore, this study is mainly based on providing documentaries of a journalistic nature and field studies. Reflection on opinions of researchers and extension of their view to existing building and eventually completion of prior information provided valuable conclusions regarding clearer building developments in different periods. Therefore, the ambiguity of historical layers is largely reduced in this study (parts of which have been ignored so far). Moreover, this study considers the space factor ( this factor has not been considered in most resources) to help understanding of the building formation process.
Jame Mosque of Ardestan, mosque historical era, inscriptions and paintings, space and body
مسجد جامع اردستان, لایههای تاریخی, فضا و کالبد, آرایهها
33
46
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/5
1392/7/13
2015/03/42014/11/302014/07/26
1393/5/4
Ahmad
Salehi Kakhaki
Isfahan University of Arts
احمد
صالحی کاخکی
Salehi.k.a@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001016
No
دانشگاه هنر
shadabeh
azizpour
Isfahan University of Arts
شادابه
عزیزپور
Shadab_az@yahoo.com
1111111111
0031947532846001017
Yes
دانشگاه هنر
afrooz
rahimi
Isfahan University of Arts
افروز
رحیمی
afroozariya@yahoo.com
1111111111
0031947532846001018
No
دانشگاه هنر
fatemeh
bank
Isfahan University of Arts
فاطمه
بانک
fatima.bank@yahoo.com
1111111111
0031947532846001019
No
دانشگاه هنر
fa
شناسایی کیفی نوع چربی استفادهشده در ساخت یک مشک چرمی منسوب به دوره سلجوقی، به روش ATR-FTIR
Qualitative detection of type of fat used to make a leather bottle attributed to Seljuk period by ATR-FTIR spectroscopy
آثار چرمی، دارای ساختار آسیبپذیر آلی هستند و در ادوار مختلف تاریخی، نمونههای معدودی از آنها برجای ماندهاست. بههمین دلیل، مطالعه و حفاظت این آثار از اهمیتی خاص برخوردار است. طی آواربرداری سال 1385 در محوطه قلعهکوه قاین مربوط به عصر سلجوقی، تعدادی اثر چرمی نادر کشف شد. آثار چرمی با این قدمت و مکشوفه از محیطهای مدفون، نیازمند بررسی دقیق ساختاری است. میزان و نوع چربی آزاد موجود در چرم نیز، در شناخت بهتر شیوه چرمسازی گذشته و آشنایی با منابع تهیه مواد اولیه این فرایند، حائز اهمیت است چراکه درکی صحیح از فرایندهای فرآوری چرم در این دوره تاریخی به دست میدهد.
بنابر آنچه بیان شد، شناسایی منبع روغن استفادهشده در چرمسازی، مسألهای است که نگارندگان پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به آن هستند. در اینراستا، یک مشک چرمی یافتشده از قلعهکوه قاین با هدف شناسایی نوع چربی استفادهشده در روغندهی آن، مطالعه گردیده است. بدین منظور نخست، چربی موجود در چرم با استفاده از حلال دیکلرومتان در سوکسله استخراج و با بهرهگیری از طیفسنجی مادون قرمز و به روش طیفبینی انعکاس کل تضعیفشده (ATR-FTIR)، ارزیابی شد. این بررسیها براساس نوارهای جذبی موجود در طیف به دست آمده از نمونه و مقایسه آنها با نوارهای جذبی طیفهای حاصل از روغنها و چربیهای طبیعی استفادهشده در چرمسازی، صورت پذیرفت.
نتایج این بررسی، نشاندهنده وجود 582/4 درصد چربی آزاد در نمونه آزمایشی بود که با توجه به مدفونبودن اثر درطول زمان در محیط خشک، میزان بالایی تلقی می شود و بیانگر استفاده از روغن و چربی برای تولید چرم است. درواقع، این امر نشانگر استفاده از روغن برای آبگریز کردن مشک بنابر کاربرد آن است. همچنین، براساس
طیفهای مادون قرمزِ حاصل از چربی استخراجشده و مقایسه آن با طیفهای دیگر روغنها و چربیها، نوع چربی استفادهشده به احتمال بسیار، چربی حیوانی؛ حاصل از پیه گوسفند یا گاو بوده است.
قلعه کوه قاین, مشک چرمی, چربی آزاد, اسیدهای چرب,ATR-FTIR
47
60
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-89-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/52015/03/4
1393/12/13
2015/03/42014/11/302014/07/262015/03/4
1393/12/13
alireza
koochakzaei
aui
علیرضا
کوچکزایی
Alireza.k.1989@gmail.com
1111111111
0031947532846001020
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
mohsen
mohamadi
aui
محسن
محمدی آچاچلویی
mohsen.mohammadi@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001021
No
دانشگاه هنر اصفهان
hamid
farahmand
aui
حمید
فرهمند بروجنی
farahmandhamid@gmail.com
1111111111
0031947532846001022
No
دانشگاه هنر اصفهان
fa
معرفی شیوهای نوین در ساخت و ساز دیجیتال فرمهای آزاد در معماری براساس فنآوری واقعیت افزوده
Introducing a new Approach in Digital Fabrication based on Augmented Reality Technology in Architecture
با گسترش روزافزون فنآوریهای نوین و تکنیکهای ساخت و ساز دیجیتال، گرایش معماران به استفاده از مصالح و ابزارهای نوین برای حل مشکلات طراحی و ساخت، بیشتر شده است. رباتها ساخت طرحهای پیچیدهای را برای معماران فراهم آوردهاند که در گذشته به علت پیچیدگی بسیار، اجرای آنان امکانپذیر نبوده است؛ اما همچنان مشکلات زیادی در استفاده از آنها و سایر شیوههای مشابه در فرایند ساخت و ساز وجود دارد که بهرهگیری از آنان را در پروژهها با مشکل مواجه میکند. مسائلی ازقبیل گرانی تولید، نیاز به تجهیزات پیشرفته و نیروی متخصص، باعث شده است که استفاده از اینگونه ابزارها در برخی پروژهها توجیهپذیر نباشد. این امر، شاهد مناسبی بر ضرورت انجام پژوهش در شیوههای سادهتر و ارزانتر ساخت و ساز دیجیتال است. در مقاله پیشرو، روش نوینی پیشنهاد میگردد که با بهکارگیری فنآوری واقعیت افزوده، میتواند به سادگی و بدون نیاز به نیروی متخصص، امکان ساخت فرمهای آزاد را با هندسه پیچیده فراهم آورد. ارائه روش پیشنهادی در قالب مدلسازی ریاضی و شبیهسازی عددی است. در پایان، دو نمونه موردی ساختهشده با استفاده از این روش به منظور تأیید درستی شیوه پیشنهادی، مطالعه شده است.
By introducing new digital fabrication techniques and robotic fabrication in the 20th century, architects were encouraged to use innovative materials and novel tools to solve problems not only in design, but also in construction. Robots allow architects to design a more complex machining process for on-site fabricating work, but they were very costly and complicated as well.
Because of rapid development and adoption of Augmented Reality (AR) applications, there are numerous opportunities for integrating AR and improving conventional methods used in various fields such as architecture, engineering, construction, and facility management. This paper demonstrates a new method of digital fabrication based on “Augmented Reality” which can reduce construction cost using simple utilities, (digital camera, monitor and processor), as well as providing the ability of constructing free-form surfaces. All codes are developed in “Processing” scripting language and the form is developed in “Grasshopper”, a graphical algorithm editor integrated with “Rhino’s” 3-D modeling tools. Finally, the efficiency of this method is studied in two examples.
Digital Fabrication, Augmented Reality, Virtual Reality- Robotic Construction, Free Form Design
ساخت و ساز دیجیتال, واقعیت افزوده, واقعیت مجازی, ساخت و ساز به وسیله ربات, فرمهای آزاد
61
74
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/52015/03/42014/08/2
1393/5/11
2015/03/42014/11/302014/07/262015/03/42014/12/16
1393/9/25
Abbasali
Izadi
University of Tehran
عباسعلی
ایزدی
aizadi@ut.ac.ir
1111111111
0031947532846001043
No
دانشگاه تهران
Alireza
Fazel
ut
علیرضا
فاضل
fazel_alireza@ut.ac.ir
1111111111
0031947532846001044
Yes
دانشگاه تهران
Ramtin
Khalatbari
ut
رامتین
خلعتبری
khalatbari.ra@ut.ac.ir
1111111111
0031947532846001045
No
دانشگاه تهران
Sara
Akoochekian
ut
سارا
آکوچکیان
Saraakoochekian@ut.ac.ir
1111111111
0031947532846001046
No
دانشگاه تهران
fa
پهنهبندی بافت شهر با رهیافت برش عرضی نمونه موردی منطقه 1 شهر اصفهان
Application of Transect Approach in Zoning for Implementation of Design-Led Planning
شهر اصفهان، در زمره مهمترین شهرهایی قرار دارد که از مشخصات و ویژگیهای شکلی منحصر به فردی در ساختار فضایی و بافت کالبدی خود برخوردار است. باوجود اینکه در چند دهه اخیر، طرحهای جامع و تفصیلی متعددی برای آن تهیه شده، با اینحال به ابعاد شکل بافت شهر در جهتدهی، هدایت و کنترل توسعه کالبدی آن توجهی نشده است. ازجمله مهمترین دلایلی که موجب این غفلت شده، میتوان به روشهای تهیه اینگونه طرحها اشاره نمود. درواقع، نوع پهنهبندیهای پیشنهادی این طرحها با محوریت کاربری زمین، نتوانسته ابعاد فرم کالبدی بافت این شهر را به عنوان یکی از منحصر به فردترین ویژگیها در کیفیتبخشی به محیطها و فضاهای شهری بهکارگیرد. بنابراین، بهرهگیری از پهنهبندیهایی که از تمام ابعاد و ارزشهای فضایی– کالبدی و فرهنگی– تاریخی بافت شهر در فرایند هدایت و کنترل توسعه کالبدی استفاده نماید، ضرورت اساسی دارد. پهنهبندی برش عرضی رهیافت نوینی در پهنهبندی بافت شهری است که با لحاظکردن بیشتر عناصر و مؤلفههای فرم کالبدی شهر و تمرکززدایی از کاربری زمین، بر تمام جوانب شکلدهنده به فرم کالبدی بافت شهر در تهیه طرحهای تفصیلی، تأکید دارد. با اصلاح و بهبود مجموعه دادهها و اطلاعاتی که در قالب طرحهای تفصیلی شهری تهیه میشود، میتوان شهر اصفهان را با رهیافت برش عرضی، پهنهبندی کرد. بنابر نگرشی که بیان شد، اهداف مقاله پیشرو: نخست، معرفی پهنهبندی برش عرضی به عنوان روشی برای پهنهبندی اراضی و بافتهای شهری و دیگر، مناسبسازی پهنهبندی برش عرضی برای بخشی از بافت کالبدی شهر اصفهان با توجه به شرایط محلی و استفاده عملی از آن است. پرسشهای پژوهش برای دستیابی به این اهداف نیز بدین قرار است: پهنهبندی برش عرضی چیست و روشهای تهیه آن کدام است. چگونه و با تأکید بر چه مشخصات فضایی- کالبدی میتوان برای بافت شهر اصفهان پهنهبندی برش عرضی تهیه کرد. روش تحقیق بهکار گرفتهشده، توصیفی- تحلیلی است. از نتایج بهدستآمده، میتوان به این نکته اشاره نمود که رهیافت برش عرضی چارچوبی منظم و روشمند برای سازماندهی مجدد دادههاست. همچنین، اطلاعات طرح تفصیلی برای برقراری ارتباط عینی و مستدل بین وضع موجود و مطلوب است که بدون این رهیافت، بسیاری از آنها باوجود هزینههای زمانی و مالی بسیاری که صرف میشود، بیاستفاده میمانند. ضمن اینکه با بهرهگیری از رهیافت برش عرضی، پهنههای بخش مرکزی منطقه 1 شهر اصفهان در پهنههای T5،T4 و T3 جای گرفته که هریک، سه زیرپهنه دیگر را دربرمیگیرد.
During the last decade, upon formation of the design-led planning approach, the necessity of simultaneous and interactive consideration of urban planning and design was proposed. Since organizing the physical form of the city is one of the main elements of urban design, the recognition of city's physical features and the design of the built form became a focus towards the elevation of the urban environment's quality. The implication of this paradigm shift in zoning, as the strongest planning executive tool, was the introduction of the transect approach in which, other physical elements of the built environment -as well as the land use- are taken into account. In Iran, all the efforts towards preparation of design-oriented urban development plans and realization of this quality-oriented approach are neutralized by the dominance of the conventional land use-led and quantity-oriented zoning approach. The present paper, aiming at explaining the concept of transect zoning and introducing it as an approach for Implementation of the design-led planning, applies the urban morphology analyses as an analytical method to determine transect zones and describes the defining elements of the zones according to local circumstances. Such defining elements of the zones can be prescribed for more appropriate and aware allocations on the basis of the objectives of the urban development plans. Finally, the transect zones of the study areas, in District 1 of Isfahan city, are determined on the basis of the above mentioned elements.
Design-led Planning Approach, Transect Approach, Zoning, Urban Morphology
برش عرضی, پهنهبندی, ریختشناسی بافت شهر, اصفهان.
75
94
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/52015/03/42014/08/22013/09/15
1392/6/24
2015/03/42014/11/302014/07/262015/03/42014/12/162014/03/10
1392/12/19
mahmoud
mohammadi
Art University of Isfahan
محمود
محمدی
m.mohammadi@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001027
No
دانشگاه هنر اصفهان
zahra
mahabadi
Art University of Isfahan
زهرا
مهابادی
zhrmhbdi@yahoo.com
1111111111
0031947532846001028
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
fa
ارزیابی و نقد مغالطههای موجود در حوزههای هنر، معماری و شهرسازی
Islam, Science, Religious, Traditionalism, Modernism
فرهنگ مادیگرای معاصر غرب به دلیل محرومیت از کلام الهی و سنت معصومین سلام الله علیهم، در تبیین عالم و آدم دچار انحراف و گمراهی عظیمی گشته است. پیرو آن در تبیین مفاهیم، ساختار، مراحل، منابع و مبانی فرایندهای انسانی نیز تناقضها و تعارضهایی در آن پدید آمده که سبب شده در حوزههای علوم انسانی، فلسفه هنر، معماری و شهرسازی هرگاه از انسان و نظام ارزشهای او سخن میرود، مغالطههای متعددی صورت گیرد. در بیشتر مواقع، چنین مغالطههایی در استدلالهای شبه روشنفکران غربزده و حتی استادان دانشگاه هم دیده میشود. این مغالطهها باعث مقاومت تعدادی از دانشگاهیان با رویکرد تحول و ارتقای علوم انسانی، قدرتنیافتن اجتهاد در نظریهپردازیهای اصیل و اسلامی و نبود همکاری لازم در تهیه نقشه راه تمدن نوین اسلامی شده است. در مقاله پیشرو، مهمترین این مغالطهها که به خصوص در زمینههای هنر، معماری و شهرسازی مطرح هستند، در 8 طرح تعارض بررسی شدهاند: 1. تضاد بین علم و دین 2. تضاد بین سنتگرائی (ترادیسیونالیزم) و تجددگرائی (مدرنیسم) 3. نفی رابطه اسلام و آثار مسلمانان همچون معماری و شهرسازی 4. تضاد بین رویکردهای نخبهگرایی و مشارکتگرایی 5. تضاد بین تقلید و خلاقیت 6. تضاد بین آرمانگرائی (ایدهآلیسم) و واقعگرائی (رئالیسم) 7. تضاد بین انسانمحوری (اُمانیسم) و خدا محوری (تئیسم) 8. تضاد بین جهانی یا بومیبودن.
ازآنجا که مبنای اعتبار در این پژوهش عقل و نقل است، روش تحلیلی برای فهم مدعیات و روش تفسیری و استدلالی برای تبیین و نقد دیدگاهها به کار گرفته شده است. این تحقیق با استناد به متون دینی و تحلیل عقلی نشان میدهد که تعارضات بیانشده از نگاه اسلامی، اعتباری ندارند. تعارض به خاطر تفسیر غلطی است که از یک یا دو بعد متعارض بیان شده است. همچنین، در پژوهش حاضر با ارائه 8 جدول پیشنهادی، مدلهایی راهگشا برای این شبه تعارضها پیشنهاد شده و احتمال میرود بیتوجهی به این مغالطات، مشکلات بسیاری را در پژوهشهای تخصصی به همراه داشته است.
اسلام, علم, دین, سنتگرایی, تجددگرایی.
95
110
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-426-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/52015/03/42014/08/22013/09/152014/11/17
1393/8/26
2015/03/42014/11/302014/07/262015/03/42014/12/162014/03/102015/01/10
1393/10/20
Razieh
Labibzadeh
1
راضیه
لبیب زاده
r.labibzadeh@gmail.com
1111111111
0031947532846001029
Yes
دانشگاه علم و صنعت ایران
abdolhamid
noghrekar
elm & sanat
عبدالحمید
نقره کار
1
1111111111
0031947532846001030
No
دانشگاه علم و صنعت
fa
تبیین مفهوم تمامیت در حوزه آثار موزهای از منظر تعیین مؤلفههای مؤثر بر آن تبیین
Explanation the concept of Integrity in the field of museum works, in terms of determining the affecting factors on it
تمامیت، یکی از بنیادیترین وجوه اخلاقی و فلسفی در حفاظت و مرمت میراث فرهنگی است و باوجود آنکه، در طول تاریخ بسیار درباره آن بحث شده، همچنان به درستی و کمال تعریفی از آن ارائه نشده است. در ضرورت و اهمیت این مفهوم، همان بس که تمامیت را یکی از وجوه و ارکان پایهای حفاظت میراث فرهنگی دانسته و آن را در حوزههای متعدد میراث فرهنگی درراستای درک هرچه بهتر و اجراییکردنش، جداگانه تبیین و ارزیابی کردهاند. این در حالی است که تمامیت در حوزه آثار و مجموعههای موزهای، هیچگاه تعریف نگردیده و برای تعریف آن تنها از تعابیر موجود در دیگر حوزههای میراث فرهنگی، از چشم اندازهای طبیعی گرفته تا فضاهای روستایی و شهرهای تاریخی، بهره جستهاند. این مبحث، به درستی آشکار میسازد که نمیتوان انتظار داشت آنچه تحت عنوان تمامیت براساس مؤلفههای موجود در دیگر حوزهها تاکنون تبیین شده است، بتواند در حوزه موزههای ملی و منطقهای سبب ارتقای کیفیت راهبردهای حفاظتی و درک مخاطبین این آثار گردد. از این منظر، در این پژوهش که به شیوه تحلیلی- توصیفی و با هدف تبیین مفهوم تمامیت در حوزه آثار موزهای و شناخت مؤلفهها و زیربخشهای معنایی این مفهوم صورت پذیرفته است، با مطالعه و تحلیل اسناد، متون و اطلاعات در سه حوزه متفاوت: اهداف و رسالت موزهها و آثار موزهای، مفاهیم مندرج در حفاظت مبتنیبر تمامیت و درنهایت، تعریف تمامیت در دیگر حوزههای میراث فرهنگی، استخراج مؤلفههای مؤثر بر مفهوم تمامیت انجام شده است. درپایان، با ارزیابی دادههای بهدستآمده در هریک از این حوزهها و توجه به فصل مشترک آنها، 7 مؤلفه مؤثر: نظم فضایی، تداوم معانی، دستنخورده بودن، سرزندگی، اصالت مواد، منزلت و حریم، پویایی محیطی و اجتماعی، به عنوان زیربخشهای معنایی تمامیت آثار موزهای معرفی شدند تا بر این اساس بتوان به درک و شناختی صحیح از تمامیت، دست یافت. همچنین، این مفهوم را در حوزه آثار موزهای تبیین نمود.
Integrity is one of the fundamental moral and philosophic aspects of conservation and restoration of cultural heritage. Despite this concept has been discussed too much during the time, in different zone of cultural heritage, it still does not interpreted toward museums and museums works. However vagueness of this notion and diverse applications exacerbate more problems. So, it is important to recognize the hidden meanings of this concept and the position of “Integrity” in Historical process of conservation and then define this concept toward museum art works. This issue itself manifests that cannot be expected that what is known and explained as components of Integrity in the other parts of cultural heritages, could improve the quality of conservation of museum objects and enhance audience's understanding of the works. Accordingly, in this article that has been done in descriptive-analytical manner and with the purpose of explanation the Integrity in the field of museum works and recognition the Subdivision semantic of this concept. This issue based on review and analysis of documents, texts and data in three different zone such as “goals and mission of museums”, “Integrated Conservation Framework” and at the end “defining Integrity in other part of cultural heritage" and leads to extraction the affecting factors of integrity .Thus at the end with analysis the data that has been obtained from this three field and attention to the their common denominator, seven affecting factors of Integrity such as : “Spatial regularity”, “continuity of meanings”, “intactness”, “vitality”, “authenticity of materials”,” significance and buffer zone”, “environmental and social dynamics” presented .In order to achieve the correct understanding of integrity and as a result can explain this notion in museum.
Explanation, concept of Integrity, museum works, affecting factors.
تمامیت, آثار موزهای, مؤلفه, مبانی نظری.
111
131
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-223-2&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/42014/06/22013/10/52015/03/42014/08/22013/09/152014/11/172014/04/12
1393/1/23
2015/03/42014/11/302014/07/262015/03/42014/12/162014/03/102015/01/102014/12/10
1393/9/19
Somayeh
Basiri
Art university of Isfahan
سمیه
بصیری
saharbasiri@yahoo.com,s.basiri@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001039
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
Rasool
Vatandoost
Art university of Isfahan
رسول
وطندوست
arv@ysc-restauro.com
1111111111
0031947532846001040
No
دانشگاه هنر اصفهان
Seyed Mohammad Amin
Emami
Art university of Isfahan
سید محمد امین
امامی
m.emami@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001041
No
دانشگاه هنر اصفهان
Hosein
Ahmadi
Art university of Isfahan
حسین
احمدی
h.ahmadi@aui.ac.ir
1111111111
0031947532846001042
No
دانشگاه هنر اصفهان