Scientific Journal of Maremat & Me'mari-e Iran (quarterly)
نشريه علمي مرمت و معماري ايران
mmi
Art & Architecture
http://mmi.aui.ac.ir
1
admin
2345-3850
2538-2624
10.52547/mmi
2345-3850
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
6
11
online
1
fulltext
fa
راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری
Developing the Strategies of Improving Teaching Quality of the Topics
معماري و شهرسازي
معماري و شهرسازي
پژوهشي
Research original/ Regular Article
<p>معماری نیازمند خلاقیت است؛ و بر همین مبنا، آموزش آن نیز امری خلاقه و بسیار پیچیده بوده و نمیتوان آن را در چارچوبهای مشخص و از پیش تدوینیافته، محدود نمود. ولی با اندکی تأمل در معماری و آموزش معماری در چند دهه گذشته، مشاهده میشود این نحوه از آموزش در مدارس معماری با ناکامی در بسیاری از آرمانها و ایدهآلهای خود همراه بوده و هست. در این شرایط، حفظ حداقلهای لازم در کیفیت آموزش معماری بهوسیله بازنگری در محتوا و شیوههای آموزش، امری ضروری و اجتناب ناپذیر بهنظر میرسد. بنابراین در این پژوهش، دو درس «کارگاه مصالح و ساخت» و «مصالح ساختمانی» به دلیل مشابهت در موضوع و محتوا، جهت بررسی انتخاب شدهاند. ارتقای کیفیت آموزش این دروس، هدف اصلی از انجام این پژوهش است. در این مسیر تلاش شده است تا جهت تحقق اهداف پژوهش، از مطالعات کتابخانهای و توزیع پرسشنامه باز و بسته بین دانشجویان و استادان مربوطه، و نیز تجربیات نگارندگان در آموزش این دروس، بهره گرفته شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات کمّی با کمک نرمافزار SPSS صورت گرفته و به صورت آمار توصیفی بیان گردیده است.<br>
نگارندگان بر این باورند که با تلفیق این دو درس در قالب یک درس نظری- کارگاهی، و با انجام اصلاحاتی در نحوه ارائه آنها، میتوان گامی در جهت ارتقای کیفیت آموزش این دروس برداشت. از جمله نتایج آشکاری که از ارائه این درس جدید انتظار میرود: آشنایی نظری و سپس عملی دانشجویان با مصالح مختلف و ایجاد مهارت در استفاده از آنها برای تولید و ساخت فرمهای متنوع، توجه به زیبایی، هندسه و درک ایستایی احجام و نیز درک نقش این مصالح و فرمها در ایجاد آثار معماری. همچنین افزایش دقت دانشجویان و ایجاد حس کنجکاوی در آنها، افزایش علاقه به رشته معماری و اشتیاق برای یادگیری آن و نیز آموزش کار گروهی و کشف استعدادها و پرورش خلاقیت، از طریق انجام تمرینات خلاق در کلاس، از نتایج پنهان این درس خواهد بود.</p>
<p>Architecture requires creativity and its teaching is a creative issue and accordingly, teaching architecture<br>
is complex and it cannot be limited in determined and pre-defined frameworks. Despite<br>
the educational scholars’ efforts in recent decades, and by some reflections from the architectural<br>
works in this period, it is observed that such teaching styles are accompanied with failures in their<br>
ideals. The recent increasing number of students in this major has also doubled the educational<br>
problems of architecture teaching centers and schools. So it is inevitable and necessary to maintain<br>
the least minimums in the quality of teaching architecture. Thus, the two courses of “construction<br>
and construction material workshop” and “construction materials” are selected among<br>
the various and multiple courses of architecture major, due to their content similarities, to improve<br>
the teaching quality. “Improving the construction quality” and “regional and environmental accordance”<br>
and finally, “aesthetics”, “stability”, and “living conditions improvement” are among<br>
the results of teaching such courses. Therefore it is tried to understand and find better solutions to<br>
improve the teaching quality through collecting data from library sources and questionnaire analyses<br>
among the professors and students of this major. The necessity of the combination of these<br>
two courses in a theoretical and workshop framework presented in the first semester is one of the<br>
most important results of the present study. It is hoped that this new course provides the following<br>
objects: the students’ theoretical familiarity and then the practical one with different construction<br>
materials, providing the skills to apply them for multiple form construction and/or manufacturing,<br>
attention to the aesthetic features, geometry and solid stability conceptions and understanding the<br>
role of construction materials and forms in architectural works. The other results of this course<br>
are: increasing the attention and curiosity of the students, increasing the interest toward the architecture<br>
major and interest for learning and group work teaching through creative exercises.</p>
آموزش معماری, کیفیت آموزش, مصالح ساختمانی, کارگاه مصالح و ساخت.
architecture teaching, construction materials, construction and construction material workshop
101
115
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-197-1&slc_lang=fa&sid=1
مصطفی
رستمی نجف آبادی
mostafa.rostami@aui.ac.ir
10031947532846003189
10031947532846003189
No
دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه هنر اصفهان
محمدباقر
آقاحسینی دهاقانی
m.aghahosseini@yahoo.com
10031947532846003190
10031947532846003190
Yes
دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی