Scientific Journal of Maremat & Me'mari-e Iran (quarterly)
نشريه علمي مرمت و معماري ايران
mmi
Art & Architecture
http://mmi.aui.ac.ir
1
admin
2345-3850
2538-2624
10.52547/mmi
2345-3850
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
7
14
online
1
fulltext
fa
استفاده از معماری بومی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری
Using Vernacular Architecture in Design of Practices for Architectural Design Basics
معماري و شهرسازي
معماري و شهرسازي
پژوهشي
Research original/ Regular Article
<p dir="RTL" style="margin: 0px 0px 13px; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><span b="" lang="FA" style="margin: 0px; color: red; line-height: 115%; font-family: ">مسأله اصلی این پژوهش، مطلوبیت رجوع به معماری بومی در دروس مقدمات طراحی معماری و چگونگی استفاده از ظرفیت های معماری بومی در طراحی تمرینهای این دروس است. </span><span b="" lang="FA" style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "><font color="#000000">چرا که در حال حاضر برنامه ارائه شده برای سرفصل دروس معماری، برنامه ای سراسری و کلی است و بکارگیری ظرفیت های معماری بومی در آن لحاظ نشده است. هدف این مقاله، پژوهشی است که بتواند استفاده از معماری بومی را در آموزش دروس مقدمات طراحی معماری امکان سنجی کند و تمرین هائی را براساس ویژگیهای معماری بومی و منطبق بر اهداف این دروس طراحی کند. از دل معماری بومی می توان تمرین هایی را خلق کرد که منطبق بر اهداف تعیین شده برای دروس مقدمات طراحی معماری است. این فرض بر مبنای جستجو و تحقیق در شیوه های حل مسأله در معماری بومی و انطباق آن با اهداف دروس مقدمات طراحی معماری قابل تأیید است. در این پژوهش از روش موردپژوهی استفاده شده و با رویکرد استدلالی-استنتاجی مباحث واکاوی شده اند. روش مورد استفاده برای گردآوری داده ها نیز، روش مطالعات میدانی و کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان می دهد که رجوع به معماری بومی با توجه به قابلیت های آن می تواند پاسخ مناسبی به حساسیت های تعیین شده در اهداف دروس مقدمات طراحی باشد. چرا که با الهام از معماری بومی می توان تمرین های مفیدی برای این دروس مطابق با اهداف آنها پیشنهاد داد. </font></span></p>
<p>There is a gap between the past vernacular architecture and the contemporary architecture of Iran. Ignoring the practical characteristics of vernacular architecture has created an unidentified architecture and urban design for the life of new generations in Iran. The main problem of this research is familiarizing the students of architecture with philosophy of vernacular architecture for better understanding of environment. Since there are no local objectives in syllabus of undergraduate program of architecture this article is aimed to interject vernacular approaches in teaching of architectural design basics courses. Particularly enhance the creativity of students in architectural basic courses through understanding vernacular architecture. The results of research presented that contemporary teaching methods especially in architectural basic courses caused to disturb students’ mind and lack of creativity in architectural design. Also the results indicate that familiarizing students of architecture with vernacular materials will provide an environment in which students can create local ideas for local problems.</p>
مقدمات طراحی معماری, معماری بومی, آموزش معماری, حل مسأله
61
74
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-282-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyedmohsen
Moosavi
سید محسن
موسوی
mohsenarch@yahoo.com
10031947532846003834
10031947532846003834
No
دانشگاه مازندران
Mahmudreza
Saghafi
محمودرضا
ثقفی
saghafi@aui.ac.ir
10031947532846003835
10031947532846003835
Yes
دانشگاه هنر اصفهان
Farhang
Mozaffar
فرهنگ
مظفر
fmozaffar@iust.ac.ir
10031947532846003836
10031947532846003836
No
دانشگاه علم و صنعت
Samad
Izadi
صمد
ایزدی
s.izadi@umz.ac.ir
10031947532846003837
10031947532846003837
No
دانشگاه مازندران