سال 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 58-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HOJAT I, SHAHHOSSEINI S. Redefinition of children’s play space Based on evaluation and analysis of their needs from play space With enhancing creativity approach. mmi 2018; 8 (15) :41-58
URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-401-fa.html
حجت عیسی، شاه حسینی صفیه. بازتعریف فضای بازی کودکان بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیازهای آن ها از فضای بازی با رویکرد ارتقاء خلاقیت. نشريه علمي مرمت و معماري ايران. 1397; 8 (15) :41-58

URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-401-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه هنر اصفهان ، s.shahhosseini325@gmail.com
چکیده:   (4913 مشاهده)

محیط­هایی که کودک در آن حضور می­یابد در شکل­گیری شخصیت، رفتار کودک و رشد همه جانبه او مؤثر­است.  محققان نتیجه گرفته­اند که تجربیات تفریح ​​و بازی در آماده­سازی کودکان برای تلاش، حل­مسئله و انجام فعالیت­های خلاقانه موثر­است. در محیط­های بازی کودکانه فعلی، فضاهایی داریم که فرصتی در اختیار کودک قرار نمی­دهند که خود تفکر­کند و پرسشگر­باشد و از محیط بیاموزد. این پژوهش، محیط بازی کودکان 6 تا 12 سال را مورد بررسی قرار­داده و به این مسئله می­پردازد که کودکان چه نیازهایی در این محیط­ها داشته و راهکارهای طراحی محیطی مطلوب جهت بازی­کردن و سرگرمی­های مورد­علاقه کودکان چیست که این فضای بازی در ارتقاء خلاقیت کودک نیز مؤثر­باشد؟ برای دستیابی به اهداف مذکور از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است و نقاشی 60 کودک 6 تا 12 ساله (پندار کودک از فضای بازی مورد علاقه خود) در دو گروه دختر و پسر، به همراه مشاهدات انجام­شده در رفتار کودکان، در محیط نرم­افزاری Atlas­ Ti مورد ارزیابی و تحلیل قرار­گرفته­است. نتایج به­دست­آمده، حاکی از آن ­است که کودکان در پندار خود محیط ­بازی مورد­علاقه خود را چطور ترسیم می­کنند که با در­نظر­گرفتن این نیاز­ها و ادغام آن با راهکارهای استخراج شده از تحقیقات پیشین در زمینه ارتقاء خلاقیت کودکان، می­توان راهکارهای طراحی فضای بازی کودک در­جهت ارتقاء خلاقیت آن­ها پیشنهاد­داد تا سبب ایجاد محیطی مطلوب­تر فضای بازی کودکان شد. این راهکارها شامل توجه به حضور عناصر­طبیعی (طبیعت)، حیوانات، مبلمان، دید و منظر، جزئیات­بصری، فضاهای متنوع (باز، نیمه باز و بسته)، بازی­های متنوع (فردی و گروهی)، توجه به گروه سنی و جنسی و فراهم آوردن شرایط آزادی برای کودکان است.  

متن کامل [PDF 1851 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماري و شهرسازي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مرمت و معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Conservation and Architecture in Iran

Designed & Developed by : Yektaweb